Iranian Agriculture News Agency

برداشت 9900 تن محصول آفتابگردان آجیلی از 4500 هکتار اراضی شهرستان ویژه مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: برداشت آفتابگردان آجیلی از 4500 هکتار اراضی زراعی شهرستان آغاز شد.

برداشت 9900 تن  محصول آفتابگردان آجیلی از 4500 هکتار اراضی شهرستان ویژه مرند

علی صیادی در بازدید از آخرین وضعیت برداشت آفتابگردان آجیلی در شهرستان در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی ، ضمن بیان این مطلب افزود: یکی از محصولات مهم تولیدی شهرستان مرند تولید آفتابگردان آجیلی بوده که با توجه به آمار زیرکشت و متوسط تولید آن نزدیک به 10هزار تن می باشد که ارزش افزوده مناسب در شهرستان و استان را دارد.

وی ادامه داد: با توجه به الگوی مناسب کشت آفتابگردان در تناوب  با غلات و سطح بالای کشت آفتابگردان آجیلی در شهرستان اتخاذ سیاستهای لازم در جهت برقراری حمایت از جایگزینی کشت آفتابگردان روغنی به جای آفتابگردان آجیلی براساس ضرورتی که در کشور به دانه های روغنی داریم، ایجاب می کند که ما نوع کشتمان را در راستای سیاست ها و برنامه های سازمان جهادکشاورزی استان و مدیریت شهرستان جهت اصلاح الگوی کشت تغییر دهیم.

صیادی گفت: با توجه به شرایط و موقعیت جغرافیایی شهرستان4500 هکتار از مزارع شهرستان مرند به کشت آفتابگردان اختصاص یافته و از این مقدار سطح زیرکشت  3500 هکتار کشت اول و یکهزار هکتار نیز کشت دوم می باشد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند با بیان اینکه آفتابگردان گیاهی است که در اغلب مناطق معتدل به خوبی رشد می کند اظهار کرد: ارقام مشابه را می‌‌توان در طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی کشت کرد.

وی میانگین عملکرد برداشت آفتابگردان در هر هکتار را دو هزار و 200 کیلوگرم دانست و گفت: پیش بینی می شود امسال نه هزار و 900 تن  محصول از این میزان اراضی برداشت شود.

صیادی با بیان اینکه کل آفتابگردان در این شهرستان به صورت آجیل کشت می شود و از سال گذشته کشت آفتابگردان روغنی در سطح 40 هکتار در شهرستان آغاز شده است افزود: ارقام شمشیری، پسته ای، دور سفید و بادامی از جمله ارقام کشت شده آفتابگردان در مرند به شمار می رود.

وی با بیان اینکه کشت این محصول در بیشتر مزارع بصورت دستی بوده و برداشت محصول نیز در اکثر مزارع به صورت دستی و مکانیزه انجام می‌شود گفت: استقبال کشاورزان به کشت آفتابگردان به دلیل منابع آبی محدود و عملکرد اقتصادی خوب این محصول بیشتر شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند با بیان اینکه در این شهرستان 18 واحد صنفی در ارتباط با خرید دانه های آفتابگردان فعالیت می کند که دانه های خریداری شده را پس از فراوری در اختیار فروشگاه های آجیل و تنقلات استان و سایر شهرسانها از جمله شهرستان خوی قرار می دهند گفت: بازار عرضه و فروش آفتابگردان آجیلی تولیدی شهرستان بیشتر میدان خشکبار خوی می باشد که با وجود فعالیت افراد زیادی در تولید، فرآوری و فروش محصول مذکور، اشتغالزایی زیادی برای شهرستان، استان و حتی کشور دارد.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید