Iranian Agriculture News Agency

عملیات پایش اماکن تابستان گذران سن غلات در ارتفاعات 1880 متر به بالا مشرف به مزارع جو و گندم شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از انجام عملیات پایش اماکن تابستان گذران سن غلات در ارتفاعات 1880 متر به بالا مشرف به مزارع جو و گندم شهرستان مرند خبر داد.

عملیات پایش اماکن تابستان گذران سن غلات در ارتفاعات 1880 متر به بالا مشرف به مزارع جو و گندم شهرستان مرند

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی صیادی، گفت: هفدهم شهریورماه سالجاری پایشی مشترک در ارتفاعات روستاهای گلجار، عیش آباد، ارلان و ارتفاعات گچی قالاسی این شهرستان با حضور مسئول حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی، کارشناسان حفظ نباتات و کلینیکهای گیاهپزشکی  شهرستان مرند  انجام شد.

وی گفت: عملیات پایش کانون‌های سن غلات با هدف بررسی وضعیت ریزش سن غلات، کنترل و کاهش خسارت ناشی از آن، هر سال از سه کانون ارتفاعات حومه مرند- کشکسرای انجام می‌گیرد.

 صیادی ادامه داد: سن مادر یکی از مهمترین آفات گندم و جو است که تابستان و زمستان را در زیر بوته‌های گون و گیاهان وحشی مراتع در کوه‌ها و ارتفاعات می‌گذراند و اوائل بهار با شروع گرما از مراکز زمستان گذرانی خود پرواز و به مزارع ریزش می‌کند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند اظهار کرد: هدف از بازدیدهای دوره ای کارشناسان در فصول مختلف سال از اماکن تجمع این آفت، آگاهی از وضعیت آفت در محل های تابستان گذرانی و مقایسه آن با وضعیت مشابه سال قبل و بررسی تغییرات انجام شده است.

وی افزود: در بازدید انجام شده در ارتفاعات سه کانون جمعیت سن‌های زنده زیر هر بوته گون به طور متوسط یک و همچنین وزن سن های ماده 113 میلی گرم بود که نسبت به سال گذشته کاهش نشان می داد.

 صیادی عنوان کرد: این بازدیدها به منظور پیش بینی تراکم و میزان خسارت احتمالی در سال آینده و اطلاع رسانی به کارشناسان و مسئولین ذیربط در راستای  برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر مناسب است.

وی گفت: کاهش وزن سن ها نسبت به سال گذشته نشان از تغذیه ناکافی به دلیل شرایط جوی ابتدای سال می باشد و در نتیجه با سرمای شدید در زمستان و بارندگی مناسب در بهار سال آینده، وضعیت سن در شهرستان قابل کنترل خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید