Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح احیاء، مرمت و لایروبی 216 رشته قنات در شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند، گفت: اعتبارات دولتی و ملی، جان تازه‌ای به قنوات شهرستان مرند بخشیده است.

اجرای طرح احیاء، مرمت و لایروبی 216 رشته قنات در شهرستان مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی صیادی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه شهرستان مرند دارای 360 رشته قنات است که بیشتر این قنوات در بخش یامچی قرار گرفته و سالانه حدود 34 و نیم میلیون مترمکعب آب برداشت می شود گفت: از 360 رشته قنات موجود در شهرستان از آغاز طرح لایروبی، مرمت و بازسازی تعداد 216رشته مرمت و بازسازی و لایروبی شده و در بخش کشاورزی مورد بهره برداری قرار گرفته است، در سال زراعی 1398- 99 تعداد 5 رشته قنات در شهرستان با اعتباری بالغ بر 1700میلیون ریال لایروبی، بغل تراشی ، پالانه ریزی و طوقه چینی شده است.

وی با اشاره به میزان اعتبار استانی تخصیص یافته برای اجرای این طرح ها گفت: اجرای این‌ گونه پروژه‌ها به ‌تنهایی با اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نبوده و لازم است کشاورزان و ذی‌نفعان نیز در اجرای آن مشارکت داشته باشند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند اضافه نمود: این شهرستان به دلیل تبعات ۲ دهه خشکسالی و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی در تداوم کشاورزی سنتی با مشکل روبرو شده است، کشاورزان باید با آبیاری نوین و روش‌های علمی در بهره‌وری آب تلاش مضاعفی داشته باشند.

وی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن قنات نسبت به چاه‌های عمیق در مقابل سیل و زلزله ، اضافه کرد: بی‌توجهی به مرمت آنها موجب خشک شدنشان می‌شود اما، امروز با توجه به بروز خشکسالی، احیای قنات‌ها می‌تواند روشی مقرون به صرفه و راهبردی برای تأمین آب باشد.

صیادی خاطر نشان کرد: اجرای طرح‌های بازسازی و مرمت قنات‌ها و لایروبی آنها موجب جلوگیری از تخریب قنوات، احیای دوباره آن، استفاده بهینه از آب، کاهش هدررفت آب و انتقال صحیح آب می‌شود.

وی تصریح کرد: سرعت اجرای آبیاری نوین، توسعه کاشت محصول گلخانه‌ای و کم آبخواه نظیر کاشت زعفران و پسته از سوی کشاورزان این منطقه به خاطر تداوم خشکسالی افزایش یافته است.

صیادی ادامه داد: گندم ، جو، زعفران، گل محمدی، آفتابگردان، انواع حبوبات لوبیا، نخود، زردآلو، سیب، آلبالو، پسته و دیگر محصولات باغی مهمترین محصولات کشاورزی شهرستان مرند  را تشکیل می دهد.

لازم به ذکر است شهرستان مرند به خاطر آب و هوای مناسب و بارش‌های جوی نسبتا مطلوب، قطب کشاورزی استان آذربایجان شرقی بوده و در تولید چند محصول از جمله زردآلو- زعفران – پسته  مقام اول را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید