Iranian Agriculture News Agency

جمعیت دو درصدی عشایر استان ، 20 درصد مواد پروتئینی مورد نیاز آذربایجان شرقی را تامین می‏‌کنند

مدیرکل امور عشایری استان آذربایجان شرقی، گفت: استان آذربایجان شرقی یکی از قطب های جمعیت عشایری کشور است.

جمعیت دو درصدی عشایر استان ، 20 درصد مواد پروتئینی مورد نیاز آذربایجان شرقی را تامین می‏‌کنند

سیدمحمدحسن آل هاشم در حاشیه مراسم شکرگزاری و برداشت پسته در مناطق عشایری از مزرعه 4 هکتاری باغ پسته شرکت تعاونی عشایری شهید راعی شهرستان مرند در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی گفت: مهمترین ایلات عشایر کشور در استان آذربایجان شرقی قرار دارد به طوری که ایل قره داغ مختص آذربایجان شرقی و شاهسون برای اردبیل و آذربایجان شرقی است که در کشور شناخته شده است.

وی گفت: اکثر شهرهای استان عشایرنشین هست که مرند جزء یکی از قطب های عشایری محسوب می شود سالیان سال عشایر به همراه دامداران براساس برنامه ریزی سازمان امور عشایر کشور و ادارات کل استان به جهت ارتقای معیشت و کسب درآمد نسبت به ایجاد باغ، زراعت، پرورش ماهی و زنبور عسل و صنایع دستی اقدامات لازم را انجام داده است که یکی از مهم ترین این اقدامات توسعه صنایع دستی در منطقه ارسباران ورنی است.

آل هاشم با بیان اینکه کار عشایر در منطقه مرند بیشتر بافت تابلو فرش بوده و بقیه به باغداری مشغول هستند، گفت: در کنار وظایف اداره امور عشایر استان بخش تشکل های عشایری وجود دارد که از شرکت های تعاونی عشایری که در راس آن اتحادیه تعاونی های عشایری قرار دارد تشکیل شده و مشغول فعالیت می باشند که اعضای این شرکتها خود عشایر بوده و وظیفه اداره کل هدایت، حمایت و نظارت بر کار و فعالیت تشکل ها است.

مدیرکل امور عشایر استان افزود: در قالب این ساختار اداره دیگری به نام امور تعاونی ها و مشارکت‌های مردمی وجود دارد که ناظر برفعالیت شرکت ها است و وظایف شرکت ها شامل تامین و تدارک نهاده های دامی، ایجاد باغ و فروش محصولات و تولید کنسانتره می باشد شرکت های تعاونی همچنین به توزیع گاز مایع، تامین اقلام  مصرفی خانوارها، جمع آوری شیر و توزیع شیردوش‌های گوسفندی، پشم چین برقی و اخیراَ نیز با ورود در بخش انرژی های نو با استفاده از پنل های خورشیدی به تهیه حمام خورشیدی، روشنایی خورشیدی و البته نیروگاه خورشیدی برای ایلات زیر 20 خانوار مشغول هستند.

آل هاشم اظهار کرد: برای ایلاتی که چشمه های آب قابل دسترس نیست از پمپ آب خورشیدی استفاده می کنیم که با مشکل دسترسی به آب مواجه نشوند اداره کل در راستای تصدی گری که همان تشکیل این شرکت هاست، وظایف خطیر و مهمی دارد که با توجه به نیازهای تشکل ها به آنها خدمات می دهد.

وی افزود: اصلاح ساختار و تعیین مدیر عامل، هیئت مدیره و بازرس جز وظایف ماست و ملاک براساس میزان سواد و تجربه افراد می باشد برای شرکتها و اتحادیه ها تسهیلات بانکی وجود دارد که با توجه به نوع و میزان خدمات در اختیارشان قرار می گیرد تا در اجرای امور مربوطه در تنگنا قرار نگیرند.

 آل هاشم در بازرسی از باغ پسته شرکت تعاونی شهید راعی که در شهرستان مرند واقع شده عنوان کرد: در این باغ بالغ بر 30 رقم انواع درخت پسته وجود دارد و این امر نشان می دهد که عشایر علاوه بر کارهای تخصصی خود در بخش باغداری نیز فعالیت گسترده ای دارند.

وی در خصوص فعالیت عشایر در شهرستان های دیگر نیز گفت: عشایر علاوه بر فعالیت های معیشتی و دامداری در بخش زراعت و باغداری نیز فعالیت دارند و حدود 1500 هکتار فقط در شهرستان کلیبر، 1050 هکتار در خداآفرین و حدود 4 هکتار در شهرستان مرند زیرکشت می باشد و در بقیه شهرستان ها متناسب با تجمع ایلات عشایر زمین های کشاورزی در اختیار عشایر قرار داده شده است.

 آل هاشم در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه جمعیت دو درصدی عشایر استان ، 20 درصد مواد پروتئینی مورد نیاز آذربایجان شرقی را تامین می‌کنند افزود: در بخش تولیدات عشایر حدود 11هزار تن گوشت قرمز، 32 هزار تن شیر خام، 16.5 هزار تن قالی و قالیچه و ورنی تولید می شود که ورنی از صنایع دستی نقش پر رنگی در اقتصاد عشایر ایفا می کند و البته نقش زنان عشایر در این تولیدات بی بدیل است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید