Iranian Agriculture News Agency

کارشناسان پهنه، مدیریت انتقال یافته های جدید کشاورزی به مزرعه را برعهده دارند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: افزایش عملکرد در واحد سطح، تغذیه مناسب گیاهی و مکانیزه شدن اراضی زراعی در قطعات بزرگ کشاورزی اتفاق می افتد.

کارشناسان پهنه، مدیریت انتقال یافته های جدید کشاورزی به مزرعه را برعهده دارند

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه کارگروه نظام نوین ترویج کشاورزی که در اتاق جلسه سازمان برگزار شد، گفت: کارشناسان پهنه، مدیریت انتقال یافته های جدید کشاورزی به مزرعه را برعهده دارند بازار محصولات کشاورزی در اختیار کشاورزان و بهره برداران کشاورزی قرار دارد، فعالین این عرصه باید به توصیه های کارشناسان پهنه و متخصصین کشاورزی در راستای افزایش تولید و تولید محصولات اقتصادی به دقت عمل کنند.  

وی ادامه داد: تولید محصولات اقتصادی و محصولات استراتژیک اعم از گندم و دانه روغنی کلزا در اولویت کاری وزارت جهادکشاورزی و به تبع آن سازمان جهادکشاورزی استانها قرار دارد، کشاورزان با تولید این محصولات می توانند از ضرر و زیان اقتصادی خود جلوگیری نموده، نیازهای بازار مصرف را تامین کنند.

فتحی با بیان اینکه مدیران بخش کشاورزی دارای 2 نگرش فرآیند گرا و نتیجه گرا هستند، اظهار کرد: فرآیندهای زراعی باید منجر به نتیجه شوند کشاورزان با کاشت بذر مناسب، تغذیه گیاهی، مبارزه به موقع با آفات و بیماریها و علف های هرز؛ فرآیند مطلوب و برنامه ریزی شده توسط مدیران و کارشناسان کشاورزی را بدست خواهند آورد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: حرف اول و آخر تمامی فعالیت ها اقتصاد است، خوشبختانه نسل جدید کشاورزان و فعالین عرصه کشاورزی با مقوله اقتصاد کشاورزی آشنائی کامل دارند الگوی کشت زارعین باید الگویی اقتصادی باشد تا هم منافع کشاورزان تامین شود و هم در سطح کلان نیازهای جمعیت رو به رشد کشور تامین شود.

وی تاکید کرد: باید نظام بهره برداری مناسبی تدوین و به کشاورزان ابلاغ گردد، کشاورزان نیز ملزم به رعایت و بکارگیری اصول فنی و علمی توصیه شده توسط مدیران و کارشناسان پهنه اراضی کشاورزی شوند تا بتوانیم به اهداف و برنامه های کشاورزی خود دست یابیم.

فتحی با خاطرنشان ساختن این نکته که در فرآیندها، توصیه های کشاورزی برعهده کارشناسان پهنه قرار دارد، ادامه داد: نظام نوین ترویج کشاورزی با محوریت « یک روستا یک کارشناس» تدوین شده است، نظام نوین ترویج کشاورزی بر این باور است اگر کارشناسان پهنه در کنار کشاورزان قرار گیرند، انتقال یافته های نوین و جدید کشاورزی به مزرعه مطلوب تر و مفید تر انجام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مدیران جهادکشاورزی شهرستانها توصیه کرد تا با در نظر گرفتن نیازهای زراعی، باغی و دامی دهستان‌ها، کارشناسان کشاورزی را به‌صورت اصولی و منطقی در دهستانها مستقر کنند مدیریت دانش در زمین های کشاورزی برعهده کارشناسان پهنه قرار داده شده است. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، تاکید کرد: کارشناسان پهنه در بهره گیری از امکانات در اولویت کاری مدیریت های سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارند و در اکثر مواقع توزیع امکانات و تشکیلات اداری اعم از سیستم های کامپیوتری، خودروئی، لپ تاب و سایر ملزومات در بین کارشناسان پهنه قبل از مدیران و کارشناسان ستادی انجام می گیرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: اولویت اصلی نظام نوین کشاورزی و کارشناسان پهنه اراضی زراعی، مسائل کشاورزی است و موارد مدیریتی در مراحل بعدی قرار دارند اگر اولویت های کشاورزی قربانی مسائل مدیریتی شوند در این صورت نمی‌توانیم به نحو احسن مشکلات و معضلات بخش کشاورزی را در راستای افزایش تولید محصولات زراعی مدیریت کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید