Iranian Agriculture News Agency

تاکید بر واگذاری تصدی گریها به مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی

بیست و پنجمین جلسه شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی با حضورعضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از اعضای کمیته های تخصصی سازمان برگزار شد.

تاکید بر واگذاری تصدی گریها به مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان در این جلسه با اشاره به تبیین سیاست‌ها و اهداف راهبردی پنجمین دوره شورا نظام مهندسی افزود: رسالت اصلی سازمان ساماندهی دانش آموختگان رشته های کشاورزی ، منابع طبیعی و محیط زیست ،برای نقش آفرینی موثر در محیط های کشاورزی با هدف افزایش بهره وری و استفاده از روش های علمی و نوین است.

 شهرام شفیعی در ارتباط با رویکرد سازمان در راستای اهداف و وظایف و رسالتهای قانونی گفت: استفاده از ظرفیت های قانونی در نقش آفرینی سازمان در توسعه کشاورزی و دست یابی به توسعه پایدار،گسترش دانش و تکنولوژی نوین در بخش کشاورزی ،کمک به آسان سازی سرمایه گذاری با تسهیل و روان سازی صدور مجوزها و همچنین ارتقای توان فنی و حرفه ای کارشناسان کشاورزی از اهم برنامه های شورای پنجم است

وی با اشاره به عدم تمکین دستگاههای اجرایی به برخی از قوانین گفت: مقاومت در واگذاری تصدی گری ها توسط برخی از دستگاههای دولتی از جمله اجرایی نشدن کامل مواد 23،14،12،6،3 و 29 قانون افزایش بهره وری همچنین مواد 13 و 24 قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره 1ماده 16قانون هوای پاک از دغدغه های اصلی سازمان بوده که خواستار پیگیری اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس جهت اجرا و تدوین آیین نامه اجرایی از طرف دولت هستیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: به منظور تسهیل در ورود سرمایه گذاران به بخش کشاورزی،ضرورت دارد پاره ای از دستورالعمل ها و ضوابط و حتی درصورت نیازاصلاح قوانین جهت کاهش زمانبری صدور مجوزها از جمله کاهش حرایم به میزان 20 درصد، حذف استعلام از اداره برق و گاز و میراث فرهنگی و همچنین ایجاد وحدت رویه و یکپارچگی در مدیریت صدور مجوز فعالیت های کشاورزی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی ،سایر وزارتخانه های مرتبط و کمیسیون کشاورزی مجلس قرار گیرد

وی راه اندازی و توسعه مراکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی غیر دولتی به عنوان کانون های اشاعه دانش در محیط های تولید را یکی از اساسی ترین کارهای سازمان نظام مهندسی عنوان کرد و گفت: با راه اندازی این مراکز در دهستان ها کشاورزان به راحتی به خدمات فنی و مهندسی روز دسترسی خواهند داشت و در این راستا خواستار حمایت، پشتیبانی و نظارت دستگاه های اجرایی از این مراکز هستیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه دست یابی به افزایش بهره وری با اعتماد به مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی امکان پذیر خواهد بود از نمایندگان مجلس و مدیران جهاد کشاورزی درخواست حمایت از این مراکز را نمود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز ضمن تشکر از اقدامات سازمان به پیگیری مواد ذکر شده در قانون افزایش بهره وری تاکید کرد و گفت: روند اجرای قانون افزایش بهره وری قابل قبول نیست و امیدواریم در مجلس یازدهم با پیگیری های لازم دستورالعملها و آیین نامه های اجرایی توسط وزارت خانه های مرتبط تهیه و جهت اجرا ابلاغ شود.

غلامرضا نوری با اشاره به تامین سلامت و امنیت غذایی کشوراظهار کرد: هر کشوری که در دنیا امنیت غذایی نداشته باشد حرفی برای گفتن نخواهد داشت و در این خصوص دولت و وزارتخانه به تنهایی نمی‌توانند در این امر موفق باشند و الزاما باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی به ویژه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان  بازوی علمی و فنی کشاورزی استفاده کرد.

وی اصلاح قانون نظام مهندسی کشاورزی کشور را ضروری دانست و افزود: متاسفانه در قانون فعلی اختیارات سازمان نظام مهندسی کشاورزی بسیار محدود است و قانون باید طوری اصلاح شود که نمایندگان دستگاههای دولتی به حداقل رسیده و سازمان بصورت کاملاً مستقل مدیریت شود.

وی همچنین ابراز امیدواری نمود که با پیگیری های لازم در خصوص روند تصویب اصلاحیه قانون تاسیس سازمان در مجلس یازدهم به نتیجه برسد.

 نوری در خصوص پیشنهاد الزام ثبت نام واحدهای پذیرنده کارورزی در سامانه اداره کار جهت پذیرش کارورز گفت: هماهنگی های لازم بین واحدها در استان برای مدیریت سازمان نظام مهندسی در این خصوص فراهم می باشد لذا در صورت نیاز به هماهنگی های فرابخشی آماده همکاری در این زمینه نیز هستیم.

وی همچنین با اشاره به اجرای ماده 23 قانون افزایش بهره وری گفت: با توجه به امکانات دانشگاه تبریز این امکان برای اجرای ماده قانونی فراهم است و ضرورت پیگیری از طرف مسئولین دانشگاه را می طلبد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید