Iranian Agriculture News Agency

افتتاح و بهره برداری از ۸۱ طرح بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی با حضور استاندار

۸۱ طرح بخش کشاورزی آذربایجان شرقی با اعتبار ۱۲۳ میلیارد و ۲۳۸ میلیون تومان در سومین روز هفته دولت با حضور استاندار به صورت ارتباط تصویری افتتاح و کلنگ زنی شد.

افتتاح و بهره برداری از ۸۱ طرح بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی با حضور استاندار

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  استاندار آذربایجان شرقی روز سه شنبه در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی این طرح ها بر ضرورت خودکفایی در زمینه کالاهای اساسی و راهبردی تاکید کرد و گفت: افزایش تولید و خودکفایی در برخی محصولات کشاورزی استان نوید بخش است.

محمدرضا پورمحمدی اظهارکرد: هر چند در کنار تحریم و جنگ اقتصادی نگرانی هایی به خاطرشیوع کرونا وجود دارد و این ویروس به همه بخش های اقتصادی خسارت زده است، اما فعالان اقتصادی استان با تلاش و همدلی درصدد مقابله با مشکلات هستند و پیشینه تجاری استان پشتوانه ای برای ما محسوب می شود.

وی با اشاره به محدودیت های آب و خاک بر تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و ارتقای مکانیزاسیون تاکید کرد و گفت: برای توسعه استان باید از ظرفیت های موجود استفاده بهینه شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تحولات جهانی استفاده از فناوری های نوین و شیوه های صنعتی در بخش کشاورزی ضروری می کند، اظهارکرد: در این زمینه نیازمند تغییر نگرش و اصلاح الگوی تولید و بهره برداری هستیم.

وی بر به زراعی و به نژادی و توسعه استفاده از شیوه های نوین آبیاری تاکید کرد و گفت: در غیر این صورت شاهد اتلاف منابع خواهیم بود .

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۱۵ طرح این بخش با اعتبار یکهزار و ۱۴۶ میلیارد تومان به مناسبت های مختلف بهره برداری شد، اعلام کرد: با بهره برداری از طرح های هفته دولت امسال برای ۹۰۹ نفر اشتغال دائم و یکهزار و ۹۵۴ نفر اشتغال موقت ایجاد شده و زمینه اشتغال ۶۴۰ نفر تثبیت می شود.

اکبر فتحی با اشاره به اینکه این طرح ها در زیربخش های آب و خاک، ترویج ، دام و طیور، شیلات، صنایع تبدیلی و گلخانه اجرا شده است، افزود: هفت هزار و ۴۹۴ خانوار از این طرح ها بهره مند می شوند.

وی با بیان اینکه امروز طرح آبیاری تحت فشار در یکهزار و ۸۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان بهره برداری می شود، گفت: به این ترتیب سطح اراضی استان که مجهز به سامانه های آبیاری تحت فشار  هستند به ۶۳ هزار و ۵۷۲ هکتار می رسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خاطرنششان کرد: در هفت سال دولت تدبیر و امید ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه های آبیاری تحت فشار مجهز شده اند.

وی با اعلام اینکه امروز ۱۸ گلخانه و ۶ واحد صنایع تبدیلی در استان بهره برداری می شود، گفت: با بهره برداری از این طرح ها ۲۲ تن به ظریفت صنایع تبدیلی و چهار هزار و ۸۰۰ تن به میزان تولیدات گلخانه ای استان افزوده می شود.

وی خاطرنشان کرد: تا سال ۱۳۹۲ تعداد ۴۷ واحد صنایع تبدیلی در استان فعال بود و امروز به ۴۸۰ واحد رسیده است.

فتحی ادامه داد: در زمان حاضر ۲۵۶ هکتار گلخانه در استان وجود دارد که نسبت به آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید رشد ۱۰۰درصدی را نشان می دهد.

در این مراسم همچنین ۱۴ طرح منابع طبیعیی و  آبخیزداری استان با اعتبار هزینه شده هشت میلیارد و ۱۹۲ میلیون تومان بهره برداری شد.

مهردادی مدیر کل منابع طبیعی استان این طرح ها را در زمینه کنترل سیل و فرسایش خاک عنوان و خاطرنشان کرد: پنج طرح به صورت مشارکتی و با همکاری جوامع محلی اجرا شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید