Iranian Agriculture News Agency

رتبه اول آذربایجان شرقی در تعداد کندوی زنبور عسل/ صادرات ۴۳ تن عسل در 4 ماه اول سال با وجود محدودیت‌های کرونا

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تعداد یک میلیون و ۱۷۶ هزار کندوی مدرن و ۲۵۰ هزار کندوی بومی در استان وجود دارد که به عنوان رتبه اول کشور در این خصوص مطرح است.

رتبه اول آذربایجان شرقی در تعداد کندوی زنبور عسل/ صادرات ۴۳ تن عسل در 4  ماه اول سال با وجود محدودیت‌های کرونا

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، جاوید بهروزین در حاشیه بازدید از یکی از بزرگ‌ترین زنبورستان‌های استان در دریان شبستر با اعلام این مطلب گفت: این استان با تولید سالانه ۱۵ هزار تن عسل، دارای رتبه دوم کشور بوده و ۱۴ هزار زنبورستان و زنبوردار در آمارگیری سالانه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی شناسایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه در 4 ماه اول سال ۹۸، حدود ۴۸ تن صادرات عسل به کشورهای عراق، مالزی، لبنان، امارات و کانادا داشتیم که این مقدار در مدت مشابه سال ۹۹ با وجود محدودیت‌های کرونایی به ۴۳ تن عسل رسیده است ادامه داد: صادرات عسل در مجموع سال ۹۸ نیز حدود ۱۱۶ تن بود.

 بهروزین افزود: هر کسی که علاقه به زنبورداری داشته باشد می‌تواند در منطقه‌ای با آب و هوای مساعد اقدام به خرید کندو و پرورش عسل کند؛ یک زنبوردار حداقل باید ۴۰ کندوی مدرن داشته باشد تا در سامانه پهنه بندی ثبت شود.

وی در خصوص تسهیلات ارائه شده به زنبورداران، افزود: زنبورداران می‌توانند از طریق سرمایه در گردش و از محل تبصره ۱۸، تسهیلاتی با درصدهای ۱۲ تا ۱۸ نسبت به مناطق با برخورداری مختلف دریافت کنند البته براساس ابلاغ جدید وزارت، مقرر شده تسهیلاتی با کارمزد ۱۸ درصد برای خرید کندو به زنبورداران دارای پروانه اعطا شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید