Iranian Agriculture News Agency

روستاییان، محافظان اصلی جنگل‌ها و مراتع هستند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: در کنار تمامی کمک‌ های دستگاه‌های دولتی، همیاران طبیعت و تشکل‌های زیست محیطی اما محافظان اصلی جنگل و مراتع، خود روستایان و بومیان منطقه هستند و اداره کل منابع طبیعی نیز در این راستا همیشه با این مردم بوده و برای رفاه آنان تلاش کرده است.

روستاییان، محافظان اصلی جنگل‌ها و مراتع هستند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، رحیم مهردادی کجابادی در حاشیه جشنواره روز ملی جنگلبان، در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های کرونایی به جای برگزاری جشن، امسال از طریق ویدیو کنفرانس و ارتباط آنلاین، این جشنواره برگزار شد.

وی افزود: در راستای سیاست‌های درون سازمانی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در این جشنواره سه نفر جنگلبان نمونه، یک نفر محافظ جنگلبان نمونه و یک نفر نیز به عنوان همیار طبیعت نمونه از هر استان را انتخاب و مورد تجلیل قرار داد.

وی با اشاره به اقدامات تشکل‌های محیط زیستی استان در راستای همیاری در حفاظت از منابع طبیعی، گفت: تمامی تشکل‌های زیست محیطی، همیاران طبیعت و طبیعت دوستان در سطح استان همیشه با اداره کل منابع طبیعی همکاری داشته و یار و یاور ما در بحث صیانت از منابع طبیعی به خصوص در بحث اطفای حریق جنگل‌های ارسباران هستند.

مهردادی با بیان این‌که دو میلیون و ۷۵۹ هزار هکتار از اراضی استان را سطح منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، افزود: مراتع سرسبز سهند و جنگل‌های ارسباران که به صورت پراکنده و با مساحت ۵۸۰ هزار هکتار در شش شهرستان کلیبر، خداآفرین، هوراند، اهر، ورزقان و جلفا قرار دارند، در بحث حفاظت و صیانت به خصوص در اطفای حریق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی ادامه داد: اداره منابع طبیعی استان توانسته در کنار همکاری و همیاری همیشگی مردم عزیز، حوادث حوزه جنگل و مراتع را به خوبی کنترل کند، البته در کنار آن، قراردادی با سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا تحت عنوان دیدبان حریق منعقد شده و تاکنون نتایج خوبی را به دنبال داشته است.

وی گفت: بر اساس دستور استاندار، از بهمن ماه سال گذشته جلسات مربوط به مدیریت بحران استان در بخش جنگل و مرتع با مسئولیت مدیریت بحران استانداری تشکیل یافته و در نهایت منجر به تشکیل کمیته ویژه صیانت از جنگل‌ها و مراتع استان با مسئولیت معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار کرد: جلسات این کمیته به نتایج خوبی دست یافت و درنتیجه آن، اولین آتش سوزی در منطقه خداآفرین که حتی می‌توانست منجر به آتش‌سوزی گسترده‌تر از سال گذشته شود، در حداقل زمان ممکن اطفا شود.

وی با اشاره به همکاری بومیان منطقه ارسباران در اطفای حریق، گفت: معمولا خطای انسانی و غفلت گردشگران و یا برخی سودجویان که به دنبال جمع آوری محصولات فرعی جنگل و مرتع هستند، مقصر آتش سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها شناخته می‌شوند.

وی متذکر شد: نمی‌توان گردشگران، بهره‌برداران، کشاورزان و روستاییان را از حضور در منطقه جنگلی ارسباران منع کرد، اما از این عزیزان خواهشمندیم که حداقل در جنگل آتش روشن نکرده و شیشه و یا هر وسیله‌ای که منجر به آتش سوزی می‌شود را در جنگل‌ها رها نکنند.

مهردادی اظهار کرد: اگر گردشگران، آتش کوچکی را در جنگل روشن کردند، باید از اطفای کامل آن مطمئن شوند، چرا که یک حریق کوچک، می‌تواند هکتارها جنگل و مرتع را از بین ببرد.

وی با بیان این‌که تمامی همکاران منابع طبیعی، حافظ و خادم بخش انفال و منابع طبیعی هستند، گفت: بر اساس صحبت‌های رئیس سازمان جنگل، مرتع و آبخیزداری، چارت تشکیلاتی یگان حفاظت از منابع طبیعی که در سال ۸۱ تشکیل یافته اکنون توسط سازمان بودجه و برنامه ریزی کشور ابلاغ شده تا این نهاد در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد.

برپایه این گزارش جشنواره روز ملی جنگلبانی از طریق ویدیو کنفرانس با استان‌های مختلف کشور برگزار و از سه جنگلبان نمونه، یک محافظ جنگلبان و یک همیار طبیعت در هر استان قدردانی شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید