Iranian Agriculture News Agency

استفاده از بسته‌بندی‌های زیست ‌فعال، تنها بخشی از پیشرفت‌ها در صنعت نوین بسته‌بندی مواد غذایی است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، گفت: استفاده از بسته ‌بندی‌های زیست ‌فعال، تنها بخشی از پیشرفت‌ها در صنعت نوین بسته‌بندی مواد غذایی است.

استفاده از بسته‌بندی‌های زیست ‌فعال، تنها بخشی از پیشرفت‌ها در صنعت نوین بسته‌بندی مواد غذایی است

جابر سلیمانی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی گفت: عملکرد‌های بسته‌بندی‌های زیست ‌فعال و مواد زیست‌فعال به این صورت است: جلوگیری‌کننده از فعالیت میکروارگانیسم‌ها، جلوگیری از اکسیداسیون، جارو‌کننده‌ اکسیژن، تبدیل قند، حذف کلسترول، کاهش فعالیت قهوه‌ای شدن آنزیمی، تلخی‌زدایی از آب‌میوه، رهایش عطر و طعم، دافع حشرات و غیره.

وی خاطر نشان کرد: موادی مانند انواع روغن‌ها، تریکلوزان و بیو‌فلاونوئید‌ها که دارای ویژگی‌هایی مانند ضدمیکرب، آنتی‌اکسیدان، کاهش‌دهنده‌ کلسترول و حتی ضد سرطان هستند که می‌توانند در ساختار مواد بسته‌‌بندی وارد کرده و به‌عنوان بسته‌بندی زیست فعال معرفی می‌شوند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ابراز کرد: نمونه‌ای از کاربرد‌های عمده بسته‌بندی‌های زیست ‌فعال، کنترل فعالیت‌های میکربی است به‌عنوان مثال فیلم خوراکی کیتوزان که در آن از روغن سیر استفاده شده است با نگهدارنده‌های رایج ضد میکربی در مواد غذایی مانند سوربات پتاسیم و باکتریوسین نیسین که علیه میکربهای پاتوژن نظیر اشرشیا کلی، لیستریا مونوسیتوژنز، استافیلوکوکوس آرئوس، باسیلوس سرئوس و سالمونلا تیفیموریوم استفاده می‌شود، مقایسه شد.

سلیمانی ادامه داد: روغن سیر به‌ دلیل اینکه مرکب از ترکیبات گوگردی مانند آلیسین، دی‌آلیل سولفید و دی‌آلیل تری سولفید است فعالیت ضد میکربی نشان می‌دهد.

وی افزود: ازمواد مطلوب که در ساختار ماده‌ بسته‌بندی وارد می‌شوند می‌توان ترکیبات فنولیک، فیتواستروژن‌ها، کاروتنوئیدها، ارگانوسولفورها، استرول‌های گیاهی، فیبرهای رژیمی مطلوب، پروبیوتیک‌ها، آنزیم‌ها و غیره را نام برد.

سلیمانی با اشاره به منابع تهیه‌ عوامل زیست ‌فعال که متفاوت است یادآور شد: این منابع مشتمل بر روغنهای اساسی، فلاونوئید‌ها، پپتید‌های مشتق‌شده از حیوانات وگیاهان و آنزیم‌ها است از روغن‌های اساسی می‌توان روغن دارچین و میخک را نام برد از فلاونوئید‌ها کوئرستین و کاتکین؛ از پپتید‌های حیوانی لاکتوفررین و درماسپتین؛ از پپتید‌های گیاهی پروتئین سویای هیدرولیزه و پروتئین ذرت هیدرولیزه؛ از آنزیم‌ها نیز گلوکز اکسیداز- کاتالاز و لاکتاز را می‌توان نام برد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: از روش‌های مختلفی برای وارد کردن این مواد در ساختار بسته‌بندی استفاده می‌شود مانند قرار دادن ماده‌ زیست فعال در داخل ساچه‌ها در داخل بسته، وارد کردن ماده زیست فعال به‌طور مستقیم در دیواره‌ بسته، پوشش دادن ماده‌ بسته ‌بندی با مخلوطی که باعث رهایش ماده‌ زیست‌فعال می‌شود، استفاده از پوشش خوراکی زیست‌فعال که مستقیماً به داخل ماده‌ غذایی وارد می‌گردد.

سلیمانی در پایان سخنان خود تشریح کرد: در نهایت استفاده از بسته‌بندی‌های زیست‌فعال تنها بخشی از پیشرفت‌ها در صنعت نوین بسته‌بندی مواد غذایی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید