Iranian Agriculture News Agency

افزایش تولید در حوضه دریاچه ارومیه باوجود نوسانات آب و هوایی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: باوجود نوسانات آب و هوایی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تولید در این مناطق نه تنها کاهش نیافته بلکه از افزایش چشمگیری نیز برخوردار است .

افزایش تولید در حوضه دریاچه ارومیه باوجود نوسانات آب و هوایی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه کارگروه تولیدات گیاهی که در اتاق جلسه سازمان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: توجه به اقتصاد کشاورزی و اقتصادی نمودن تولید از اولویت های وزارت جهادکشاورزی بوده که در راستای افزایش تولید محصولات بایستی لحاظ شود.

وی با اشاره به این که افزایش تولید محصولات کشاورزی از جمله افزایش تولید محصول استراتژیک گندم در برنامه افزایش تولید محصولات وزارت جهادکشاورزی از سال 66 تا سال 75 به صراحت تبیین شده است، ادامه داد: کوچک بودن قطعات کشاورزی و عدم وجود نظام بهره برداری مشخص برای بخش کشاورزی مخصوصاً در حوزه زراعت و باغبانی باعث می شود تا اقتصاد کشاورزی دچار چالش های متعددی در این راستا شود.

فتحی اظهار کرد: ترکیب نامناسب سنی و تحصیلی کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در افزایش نفوذ دانش در بخش  کشاورزی استان بحساب می آید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه مشکل اساسی بخش کشاورزی، اقتصادی نبودن واحدهای تولیدی است تصریح کرد: یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و یکجا کشتی جزو اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی و به تبع آن جهادکشاورزی استان‌ها است.

 فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که در سالهای اخیر اقدامات خوبی در راستای افزایش محصولات کشاورزی استان انجام شده است، گفت: حوضه دریاچه ارومیه به عنوان یکی از 3 حوضه اصلی آبریز استان آذربایجان شرقی طی دهه های گذشته دچار نوسانات شدید آب و هوایی گردیده بود ولی با زحمات شبانه روزی و مجددانه متخصصین و کارشناسان بخش کشاورزی استان در زمینه افزایش بهره وری از عوامل تولید، تولید در این مناطق نه تنها کاهش نیافته است بلکه از افزایش چشمگیری نیز برخوردار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، افزود: یکپارچه سازی و یکجاکشتی اراضی زراعی در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح و ارتقاء بهره وری باید در راس فعالیت های بخش کشاورزی قرار گیرد.

وی در ادامه به وضعیت کرونایی استان و کشور اشاره کرد و گفت: سال 99 به جهت تاثیرپذیری بخش کشاورزی از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و اعمال محدودیت های بهداشتی و اجتماعی، سال سخت و دشواری برای کشاورزی استان و کل کشور می باشد، ارزش و اهمیت محصولات غذایی با توجه به شرایط فعلی نسبت به سالهای گذشته دو چندان شده است. در این حال اکثر کشورهای جهان از صادرات محصولات غذایی خود به دلیل ترس از ادامه دار بودن بیماری کرونا به سایر کشورها ممانعت به‌عمل می آورند.

فتحی ادامه داد: امروز وظیفه سنگینی برعهده دست اندرکاران بخش کشاورزی قرار دارد، در این وضعیت نباید دچار روزمرگی، جداول، فرآیندها و شکل ظاهری قضایا شویم. تامین امنیت غذایی با توجه به مسائل پیرامون خود نیاز به تلاش و کار مضاعف دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره مجدد به لزوم افزایش تولیدات کشاورزی علی الخصوص تولید گندم در کشور، افزود: استفاده از بذور اصلاح شده و مقاوم، افزایش متوسط عملکرد در واحد سطح، تهیه و تامین انواع کود و سموم منجله کود فسفات و در شرایط اجباری تعیین جایگزین مناسب برای آن و جلوگیری از بادزدگی محصولات زراعی و عملیاتی کردن پروژه امنیت غذایی توسط کارشناسان پهنه در تمامی اراضی زراعی استان از اهم اقداماتی است که باید در این زمینه انجام شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید