Iranian Agriculture News Agency

عید قربان به معنای بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: عید قربان، تجدید خاطره عشق و ایثار و یادآور فداکاری و ایثار در راه رضای معبود و تسلیم در برابر حق تعالی است.

عید قربان به معنای بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی در شورای مدیران حوزه نمایندگی ولی فقیه، ضمن تبریک عید سعید قربان و بیان این مطلب افزود: روز دهم ماه ذی الحجه مصادف با عید قربان از بزرگترین عیدهای مسلمانان است که یادآور فداکاری و ایثار ابراهیم در راه رضای معبود و تسلیم و ایمان اسماعیل در قربانگاه عشق است.

وی ادامه داد: عید قربان به معنای بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است که این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب خودسازی و بهره گیری از فرصت های ناب به دست می آید.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: ذبح قربانی برای تقرب به پروردگار، از زمان حضرت آدم (ع) شروع شد وقتی که 2 فرزندش؛ هابیل و قابیل، مقداری گندم را به عنوان قربانی به بارگاه خداوند تقدیم کردند در قرآن مجید این واقعه تاریخی بازگو شده و آمده است: وقتی که [هابیل و قابیل] قربانی تقدیم کردند، از یکی (هابیل) پذیرفته شد و از دیگری (قابیل) پذیرفته نشد( مائده: 27).

حجت الاسلام والمسلمین نجفی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در اسلام، قربانی کردن، از سنت های الهی در حج است که موجب تقرب به خداوند می شود. در زمان جاهلیت، قربانی کردن مرسوم بود، ولی قربانی آنها نیز مانند لبیک و نمازشان آمیخته به شرک و کفر بود شیوه آنها هنگام قربانی کردن آن بود که کعبه را به خون قربانی می آلودند و قسمتی از گوشت آن را بر خانه کعبه می آویختند تا خداوند آن را بپذیرد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص آداب قربانی اظهار کرد: از انس بن مالک روایت شده است: «هنگامی که پیامبر اکرم (ص) به مدینه آمدند، مردم مدینه در دو روز خاص به شادی و تفریح مشغول می شدند و آن دو روز را جشن می گرفتند. پیامبر به آنان فرمود: «خداوند به جای آن دو روز، دو روز بهتر برای شما قرار داده است؛ روز عید فطر و روز عید قربان. جبیر بن نضیر روایت می کند: هنگامی که اصحاب رسول خدا (ص) در روز عید همدیگر را دیدار می کردند، به یکدیگر می گفتند: تَقَبَّلَ اللهُ مِنّا و مِنْک؛ خداوند از ما و شما قبول کند.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به اعمال عید قربان، گفت: نماز عید 2 رکعت است که در زمان غیبت مستحب است که به شیوه مخصوصی که در رساله های عملیه وارد شده است خوانده می شود و پیامبر خدا (ص) بر خواندن آن بسیار تأکید کرده است و در کنارآن غسل این روز و برخی اعمال و اذکار وارد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید