Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان به جای آیش، علوفه دیم بکارند

با توجه به وضعیت کمبود منابع آب زیرزمینی و افزایش روزافزون جمعیت‌ دامداران، باید توجه ویژه‌ای نسبت به تامین علوفه برای دام‌ها انجام گیرد.

کشاورزان به جای آیش، علوفه دیم بکارند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، جلال رحیم‌زاده  در خصوص اهمیت کشت علوفه دیم در اراضی گفت: با توجه به وضعیت کمبود منابع آب زیرزمینی و افزایش روزافزون جمعیت‌ دامداران، باید توجه ویژه‌ای نسبت به تامین علوفه برای دام‌ها انجام گیرد.

وی افزود: آذربایجان شرقی در یک منطقه سردسیر قرار گرفته و طی سال، بارندگی‌های مختلفی در آن رخ می‌دهد که می‌توان از این بارندگی‌ها در کشت دیم تناوب گندم اراضی بهره برد.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان گفت: بر این اساس، کشت علوفه دیم از جمله ماشک، شبدر و جو در تناوب کشت گندم به جای آیش، که فقط منجر به بی ثمر ماندن خاک مزرعه می‌شود، به کشاورزان توصیه می‌شود.

رحیم‌زاده در خصوص دلیل کاشت علوفه دیم، گفت: این کار، می‌تواند در افزایش مقدار محصول سال آینده و حاصلخیزی خاک بسیار تاثیرگذار باشد و همچنین کمکی برای تولید علوفه دامداران محسوب می‌شود.

وی از تولید اندک علوفه دیم در استان خبر داد و افزود: به تازگی در شهرستان‌ها اقدام به کاشت علوفه کردیم؛ نزدیک به ۲۰۰۰ هکتار یونجه دیم، ۱۰۰۰ هکتار اکسپرس، ۱۰۰۰ هکتار ماشک، ۱۳ هزار هکتار جو دیم، شبدر و سایر علوفه‌ها امسال در استان کشت می‌شوند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان گفت: این مقدار علوفه، اصلا جوابگوی نیاز دامی استان نیست و فقط ۱۰ درصد از کل علوفه مورد نیاز استان را تامین می‌کند.

وی گفت: کشاورزان به دلیل عدم آشنایی با اهمیت کشت علوفه و مزایا و منافع این کشت، چندان راغب به این کار نیستند، از این رو باید اقدامات ترویجی و توجیحی برای کشاورزان در راستای فرهنگ سازی انجام گیرد و تسهیلات مناسب بانکی نیز ارائه شود تا کشاورزان علاقمند به کاشت علوفه دیم در تناوب گندم شوند.

وی در خاتمه در خصوص زمان کشت علوفه دیم، گفت: می‌توان در فصل پاییز و یا بهار اقدام به کشت و تولید علوفه در استان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید