Iranian Agriculture News Agency

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در آذربایجان شرقی اعلام کرد:

اجرای ۱۲ طرح در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم جهت توسعه کشاورزی حفاظتی

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با اشاره به اجرای طرح‌های پژوهشی در زمینه محصولات کشاورزی و دیمی در این موسسه گفت: در طول سال گذشته، 8 رقم جدید زراعی از سوی این موسسه معرفی شده است.

اجرای ۱۲ طرح در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم جهت توسعه کشاورزی حفاظتی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، صابر گلکاری با اشاره به اینکه معرفی ارقام جدید زراعی، بهبود عملکرد، ارتقاء کیفیت، مقاومت و تحمل به تنش های زنده و غیره زنده و تنوع بخشی ژنتیکی و محصولی در آنها رویکرد این موسسه بوده است،  گفت: با تلاش محققان و پژوهشگران این موسسه، در مدت فعالیت موسسه ۷۴ رقم زراعی از غلات، حبوبات، گیاهان علوفه دیم و دانه های روغنی برای بهره گیری در اراضی دیم کشور معرفی شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه‌ توسعه پایدار در سیستم زراعی دیم کشور 5 برنامه تحقیقات توسط این موسسه در حال اجراست، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۲ طرح نیز در جهت توسعه کشاورزی حفاظتی در این موسسه اجرا شد.

 گلکاری ادامه داد: توسعه استفاده از تکنولوژی‌های جدید در زمینه کشاورزی دقیق، توسعه الگوهای کشت هوشمند و استفاده از تکنولوژی کاربردی بذر از جمله برنامه‌های راهبردی موسسه برای تحقق کشاورزی دانش بنیان و پایدار در بخش کشاورزی دیم کشور است.

وی با اشاره به همکاری این موسسه با ستاد احیای دریاچه ارومیه برای کاهش مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه ادامه داد: در این راستا، طرح های توسعه کشت ارقام مناسب برای آبیاری تکمیلی، توسعه کشت حبوبات پائیزه، توسعه کشت گیاهان جایگزین و جدید توسط این موسسه ارائه و اجرا شده است و از جمله این اقدامات احداث پایلوت در تکاب برای معرفی ارقام جدید و آموزش عملی اصول کشاورزی حفاظتی بوده است.

گلکاری تولید هسته‌های بذر دیم را یکی از برنامه های موسسه تحقیقات کشاورزی دیم عنوان کرد و افزود: ادامه واگذاری ارقام در قالب ۴۳ قرارداد، برنامه فروش لاینهای امیدبخش و برگزاری دوره توانمندسازی تولیدکنندگان هسته‌های بذری در این راستا و در طول سال گذشته انجام شده است و تولید هسته‌های بذری در طبقات پایه در این موسسه با روند افزایشی ادامه داشته است و در سال ۱۳۹۸ میزان تولید بذر با رشد ۲۷ درصدی در طبقات پرورشی به بیش از ۵۶۰۰ رقم رسیده که این بذرها جهت تکثیر در اختیار شرکت‌ها و پیمانکاران تولید بذر قرار گرفت.

وی ادامه داد: تحقق حمایتهای لازم استانها از شرکت‌های تولیدکننده بذر، رفع موانع مشارکت بیشتر بخش خصوصی در تولید بذر و تحقق مالکیت خصوصی ارقام از چالش‌های پیش روی این همکاری هاست.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با تشریح فعالیت‌های انجام یافته در واحد به نژادی سریع این موسسه گفت: تولید ۳ تا ۵ نسل در سال از محصولات زراعی و به همین میزان کاهش دوره اصلاح و تسریع در معرفی ارقام جدید با تلاش محققان این موسسه انجام شده است و علاوه بر غلات از این واحد برای کوتاه سازی دوره اصلاحی و نیز انجام مطالعات خاص ژنتیکی نخود، عدس و کلزا نیز استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این واحد اثر ۱۷ نوع آفت و بیماری مهم بر روی حبوبات بویژه نخود، عدس و نیز سایر لگوم‌ها مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: در حال حاضر با فعالیت این واحد ۱۰ جدایه قارچی توسط محققین موسسه دیم شناسایی و از بانک قارچ ایران شماره ثبت دریافت کرده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید