Iranian Agriculture News Agency

با محتکران نهاده و سمومی که انبار ثبت شده در سامانه نداشته باشند برخورد قانونی می شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: توزیع نهاده های دامی، کاری بسیار حساس و مهم بوده و تحت تاثیر عواملی نظیر قیمت ارز قرار دارد.

با محتکران نهاده و سمومی که انبار ثبت شده در سامانه نداشته باشند برخورد قانونی می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در دومین جلسه  کارگروه کنترل، نظارت بر تامین و توزیع نهاده های استان ضمن بیان این مطلب افزود: توزیع نهاده کاری بسیار حساس و مهم بوده و عواملی نظیر قیمت ارز، تاثیر اساسی در این بخش دارد بنابراین طبیعتاً زمان و تمرکز بیشتری بر این  فرآیند نیاز هست.

وی گفت: این نهاده ها اکثراً وارداتی بوده اما با ارز آزاد وارد نمی شود بنابراین عوامل محدودی می تواند وجود داشته باشد که این جنس سر از بازار آزاد برآورد. یکی از این موارد تقاضای بیش از حد متقاضی و عدم بررسی دقیق توسط کارشناس تایید کننده میزان تقاضا است.

 فتحی ادامه داد: یکی دیگر از موارد می تواند اشتباه در بخش کارشناسی میزان مصرف جیره غذایی توسط دام و طیور باشد، به طور مثال میزان مصرف غذایی به طور میانگین 1.2 باشد ولی به اشتباه 1.6 ثبت گردد؛ باید بررسی های دقیقی توسط کارشناسان و مسئولین زیربط صورت گیرد و مشکلات پیشرو حل شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با ورود به جزئیات این مسئله گفت: کارشناسان  نباید گرفتار فرم های بدون پایش و حرف های بدون سند صاحبان مرغداری و دامداری شوند، باید در پایش ها کاملا دقیق و با تمرکز بیشتر عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی هدررفت منابع و انرژی در کشور زیاد است، افزود: باید بخش های مختلف مسئولیت خود را با دقت و به درستی انجام دهند.

فتحی در ارتباط با توزیع دارو و سموم گیاهی نیز گفت: ما به عنوان یک نهاد حمایتی از جامعه کشاورزی هستیم و باید منافع کشاورز را در نظر بگیریم و عواملی که باعث می شود تا سموم و داروها به قیمت بالاتری به دست کشاورز برسد، شناسایی شود. سموم گیاهی، داروهای دامی و طیور و نهاده های دامی و طیور مواد لازمی هستند که کشاورزان و دامداران از آنها جهت تولید محصول بهتر استفاده می کنند و باید فرآیندی که طی می شود تا این نهاده ها به دست دامداران برسد بررسی دقیق شده و محل درز این مواد به بازار آزاد شناسایی گردند و سپس راه های جلوگیری بررسی و اقدام شود.

فتحی از کارشناسان بخش مربوطه خواست تا با جدیت به این مساله ورود کرده و مشکلات را پیگیری و نتایج را اعلام کنند کسانی که انبار ثبت شده در سامانه نداشته باشند و اقدام به انبار کردن نهاده و سموم کنند، محتکر محسوب شده و برخورد قانونی خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود در ارتباط با نهاده های دامی مثل ذرت و سویا که محصولاتی داخلی بوده و واردات صورت نمی گیرد، گفت: اتفاقاً برای پخش این نهاده ها باید شرکت پشتیبانی کننده وجود داشته باشد تا میزان مصرف هر دامدار و مرغداری را مشخص نماید و بر اساس این میزان، نهاده در اختیار دامدار و مرغدار قرار دهند تا در مصرف صرفه جویی شود و انبارداری نهاده و افزایش قیمت بدون دلیل صورت نگیرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید