Iranian Agriculture News Agency

برداشت کلزای هیبریدی برای دومین بار در آذربایجان شرقی

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از برداشت کلزای هیبریدی برای دومین بار در سطح استان در شهرستان مرند با عملکرد بسیار خوب نسبت به سال گذشته خبر داد.

برداشت کلزای هیبریدی برای دومین  بار در آذربایجان شرقی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند، گفت: به منظور تولید بذر هیبرید و تامین نیاز بذری کلزا و در جهت عدم وابستگی و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و ممانعت از خروج ارز از کشور، برداشت لاین مادری کلزا هیبرید (کلزای بذری رقم نپتون ) در مجتمع کشت و صنعت جام جم (حاج عباس عابدینی) در روستای دولت آباد شهرستان مرند آغاز شد.

 علی صیادی با اشاره به کشت موفق کلزا در این شهرستان افزود: در سال زراعی 98-99 حدود 130هکتار در شهرستان مرند کلزا کشت شده است که 22 هکتار آن برای تولید بذر مادری و بقیه برای تولید روغن کشت شده است.

وی اظهار کرد: پایداری تولید غلات به ویژه ادامه خودکفایی گندم از نتایج اثبات شده تناوب کشت این محصولات با دانه های روغنی از جمله کلزا بوده و تکرار کاشت یک نوع محصول غلات بیش از چهار سال متوالی در یک زمین باعث افت تولید به شکل چشمگیر می‌شود اما اگر دانه روغنی کلزا در کشت تناوبی این محصول قرار گیرد، در سال بعد از کشت دانه روغنی، تولید غلات دستکم ۲۰ درصد افزایش می یابد ضمن اینکه محصول کلزا نیز به دست می‌آید.

وی اضافه کرد: تناوب زراعی هر چهار سال یک بار با کشت کلزا در یک چهارم مزارع گندم، باعث مدیریت آفت خاک و مبارزه با بیماری‌های گیاهی می‌شود و کمک می‌کند تا عملکرد مزرعه توجیه اقتصادی داشته باشد.

 صیادی افزود: گاهی اوقات علف‌های هرز روییده شده در مزارع دارای ریشه‌های عمیقی هستند که با سم و علف کش به راحتی از بین نمی‌روند، اما کاشت کلزا عامل مهمی برای مبارزه با این علف‌هاست و از سوی دیگر موجب حاصلخیزی خاک می‌شود.

وی با بیان این‌که تعدادی از کشاورزان محصولی همچون گندم و جو را به صورت مکرر در مزارع خود کشت می‌کنند که این امر موجب کاهش تولید در مزارع آنها شده است، ادامه داد: کلزا در تناوب کشت پیشنهاد می‌شود که این امر سبب می‌شود تا میزان تولید محصولات در آن زمین زراعی ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

 صیادی مهمترین مشکل اساسی در کشت کلزا و توسعه آن در شهرستان مرند را عدم تامین آب در پاییز و در اوایل فصل بهار دانست وافزود: با توجه به اینکه اکثر اراضی آبی در پایاب چاههای عمیق می باشد با 2000 ساعت تخصیص یافته که این ساعت معمولا از اردیبهشت ماه شروع و در اوایل مهر ماه تمام می شود، به این خاطر در تامین آب مزار کلزا عملاً با مشکل برخوردار بوده و تلاش می کنیم که توسعه کشت کلزا را در پایاب سدها افزایش دهیم.

وی افزود: کشت موفق آمیز کلزا رقم هیبریدی اقدامی علمی در زمینه پایداری و افزایش میزان تولید کشت کلزا در سال جاری خواهد بود.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید