Iranian Agriculture News Agency

تشکیل تعاونیهای تولید برای 44 هزار هکتار از اراضی آبی پایاب سدها در شهرستانهای جلفا، اهر و میانه

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: تلفیق دانش بومی کشاورزان با دانش و علوم روز و مدرن کشاورزی، نقش بسزایی در تحقق کشاورزی دانش بنیان ایفاء می کند.

تشکیل تعاونیهای تولید برای 44 هزار هکتار از اراضی آبی پایاب سدها در شهرستانهای جلفا، اهر و میانه

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفتگو با برنامه تلویزیونی تدبیر توسعه که با حضور دکتر پرویز محمدزاده معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی و مهندس مصطفی قنبری دبیر خانه کشاورز استان در محل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با محوریت هسته کلیدی « تدوین و اجرای نظام بهره برداری مناسب از منابع در بخش کشاورزی» صورت پذیرفته بود ضمن بیان این مطلب افزود: یکی از اساسی ترین چالش های بخش کشاورزی، خرد بودن و پراکندگی اراضی کشاورزی است خرد بودن اراضی کشاورزی، فرصت لازم برای اجرا نمودن مکانیزاسیون کشاورزی در واحد تولیدی را از کشاورزان سلب می‌کند.

وی، ادامه داد: این عامل باعث می شود تا قیمت تمام شده محصولات کشاورزی در واحدهای خرد و کوچک در قیاس با واحدهای بزرگ مقیاس افزایش یافته و صرفه اقتصادی مناسب را نداشته باشد.

مسئول هسته کلیدی تدوین و اجرای نظام بهره برداری مناسب از منابع در بخش کشاورزی سند تدبیر توسعه اضافه کرد: یکی دیگر از چالش هایی که بخش کشاورزی با آن مواجه است، بازاریابی محصولات زراعی باغی است در کشاورزی کوچک مقیاس علاوه بر اینکه اجرای مکانیزاسیون کشاورزی در این قطعات عملاً غیر ممکن است، بازاریابی مناسب برای محصولات تولیدی کشاورزی کوچک مقیاس نیز مشکلات خاص خود را دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به این موضوع که مالکیت در قانون اساسی ایران محترم شمرده شده است، تصریح کرد: قطعات کوچک زراعی طبیعتاً مالک داشته و از ارزش ملکی برخوردارند، باید یک سری نظام های جدید کشاورزی مبتنی بر مالکیت کشاورز بر اراضی زراعی خود تهیه و تدوین شده و حداکثر بهره برداری از منابع و نهاده های تولید تامین شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در استان آذربایجان شرقی براساس مطالعات مختلف، شرایط اقلیمی استان و شرایط فرهنگی کشاورزان، نظام بهره برداری مبتنی بر تعاونی های تولید تشکیل شده و به فعالیت مشغولند در نظام بهره برداری تعاونی تولید؛ قطعات کوچک زراعی در کنار همدیگر قرار گرفته و یکجا کشتی انجام می شود و در نهایت کشاورزان هر کدام  از سود حاصل از زمین زراعی خود منتفع می شوند.

 فتحی، گفت: در طی سالیان گذشته در استان آذربایجان شرقی برای 87 هزار هکتار از اراضی زراعی، تعاونی های تولید در اکثر شهرستانهای استان تشکیل شده است در سند تدبیر توسعه استان مقرر شده تا این مهم برای اراضی آبی واقع در پایاب سدها که بهترین مکان به لحاظ وجود شرایط و عوامل تولید در این مناطق می باشد، انجام گردد در نظام بهره برداری مناسب با توجه به اینکه بهره برداری از خاک در اولویت قرار دارد بهره برداری بهینه از آب نیز مورد توجه قرار می گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: در حال حاضر برای 44 هزار هکتار از اراضی آبی پایاب سدها در شهرستانهای جلفا، اهر و میانه با مشخص نمودن سهام اعضاء، هیئت موسس و هیئت مدیره در راستای افزایش تولید و بهره برداری بهینه از عوامل تولید، تعاونی های تولید با هماهنگی و مشارکت خود کشاورزان تشکیل شده است.

 فتحی در رابطه با تحقق کشاورزی دانش بنیان نیز که در دل هسته کلیدی نظام بهره برداری مناسب نهفته است، گفت: کشاورزی دانش بنیان و تشکیل شرکتهای دانش بنیان یکی از پروژه های اصلی و تعریف شده در راستای تدوین و اجرای نظام بهره برداری مناسب است یکی از اقدامات موثر و ضروری برای تحقق کشاورزی دانش بنیان و استفاده بهینه از عوامل تولید اعم از آب و خاک، هماهنگی لازم و مطلوب بین دستگاههای ذینفع در این خصوص است.

وی افزود: باید وزارت خانه های جهادکشاورزی، صمت و آب منطقه ای با یکدیگر هماهنگ شده و کارهای مربوطه را با هماهنگی و هم افزایی بیشتر و بهتر برای اجرای نظام بهره برداری مناسب از عوامل و نهاده های تولید به پیش ببرند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: برای تحقق کشاورزی دانش بنیان در مرکز آموزش سعیدآباد شهرستان تبریز مرکز رشد کشاورزی تشکیل شده و با جذب و افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان، اقدامات و فعالیت های مقتضی در این زمینه صورت می پذیرد.

مسئول هسته کلیدی تدوین و اجرای نظام بهره برداری مناسب از منابع در بخش کشاورزی سند تدبیر توسعه با تاکید بر این موضوع که اولویت تخصیص مشوق های کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از جمله پرداخت تسهیلات و ارائه خدمات فنی مهندسی با شرکت های دانش بنیان است، ادامه داد: تلفیق دانش بومی کشاورزان با دانش و علوم روز و مدرن کشاورزی، نقش بسزایی در تحقق کشاورزی دانش بنیان ایفاء می کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت وجود صنایع تبدیلی و فرآوری در بخش کشاورزی، تاکید کرد: صنایع تبدیلی در حقیقت مدیریت بازار محصولات کشاورزی را برعهده دارد، محصولات کشاورزی فسادپذیر بوده و نگهداری آنها به صورت خام، زمان ماندگاری محصولات را به طور چشمگیری کاهش می دهد لذا برای جلوگیری از افت قیمت محصولات کشاورزی و تنظیم بازار ، ایجاد و احداث صنایع تبدیلی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید