Iranian Agriculture News Agency

اکثریت محصولات تولیدی استان آذربایجان شرقی محصولات سالم است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: ساختار تشکیلاتی وزارت جهادکشاورزی ، ساختاری ترویجی مبتنی بر جامعه شناسی روستائی است.

اکثریت محصولات تولیدی استان آذربایجان شرقی محصولات سالم است

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در دیدار با اعضای کمیته کشاورزی خانه توسعه آذربایجان که در اتاق جلسه سازمان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: اکثریت قالب محصولات تولیدی استان آذربایجان شرقی محصولات سالم است.  

وی گفت: سازمان جهادکشاورزی استان موظف است براساس جامعه شناسی روستائی، نیازها و خواسته های کشاورزان و بهره برداران کشاورزی را شناسایی و احصاء نماید و با توجه به روحیات کشاورزان جنس سخنان خود را تدوین و رهنمودهای لازم در این راستا را ارائه کند.

فتحی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر تفکر سخت افزاری بر بدنه جهادکشاورزی حاکم بوده است و این تفکر کارشناسان و متخصصین کشاورزی را از انجام وظیفه اصلی خود که همان جامعه شناسی روستائی براساس خواست های کشاورزان می باشد، دور کرده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، تاکید کرد: ترکیب نامناسب سنی و تحصیلی بهره برداران کشاورزی فقط یک معلول است، نواقص و خلاءهای موجود در بخش ترویج و آموزشهای کشاورزی موجب شده است تا ما از انجام کارهای اصلی و تاثیرگذار در این بخش غافل شده و تنها به تفکر سخت افزاری و فیزیکی تکیه کنیم.

وی با تاکید بر این موضوع که تحقق پروژه ها و طرح های کشاورزی از جمله اجرایی شدن طرح اصلاح الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه در راستای احیاء دریاچه منوط به برآورده ساختن نیازهای کشاورزان این منطقه می باشد، اظهار کرد: عدم توفیقات لازم در پروژه ها و طرحهای کشاورزی از جمله اصلاح الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه ناشی از اجرا نشدن جامعه شناسی روستائی و عدم متقاعد شدن کشاورزان مبنی بر انجام برنامه های ارائه شده از طرف کارشناسان بخش کشاورزی است.

فتحی، گفت: تامین امنیت غذایی ماموریت فعلی سازمان جهادکشاورزی است با عنایت بر این که 98 درصد بخش کشاورزی در اختیار کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی است، بنابراین تامین امنیت غذایی و تهیه مایحتاج غذایی جامعه انسانی کشور نیز تنها با همکاری و همیاری کشاورزان زحمتکش میسر خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش دیگری از سخنان خود با خاطرنشان ساختن این موضوع که وظایف و تکالیف دست اندرکاران کشاورزی کشور و استان پروژه محور و کوتاه مدت است و با اشاره به افزایش متوسط عملکرد گندم دیم از 350 کیلوگرم در هکتار به 1500 کیلوگرم که در طول سالیان متوالی تحقق یافته است، اظهار کرد: افزایش محصولات کشاورزی و توسعه زیربنائی کشاورزی کشور و به طبع آن استان آذربایجان شرقی نیز در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد. لذا برای توسعه زیربنائی کشاورزی استان بایستی نگاه جامع و درازمدت نسبت به مسائل کشاورزی استان داشته باشیم.

 فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اراضی زراعی منطقه حکم آباد کلانشهر تبریز که به کشت سبزی و صیفی جات اختصاص دارند، گفت: کاربری اراضی زراعی شهری طبق کمیسیون ماده پنج که متشکل از سازمان مسکن و شهرسازی، شهرداری، استانداری، سازمان محیط زیست و محوریت سازمان جهادکشاورزی به عنوان عضو اصلی بوده و ریاست آن برعهده استاندار محترم است، در طرح جامع شهری تعیین می گردد و تغییر کاربری زمین های کشاورزی مناطق حکم آباد، لاله و قراملک کلانشهر تبریز توسط شهرداری به کاربری فضای سبز، مسکونی، تجاری و یا خدماتی عملاً غیرممکن است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر این موضوع که آلوده دانستن تمام محصولات کشاورزی در حقیقت اجحاف در حق کشاورزان زحمتکش است، افزود: آنالیز یک به یک محصولات کشاورزی نسبت به میزان ازت، پتاس، فسفر و تمام آلاینده های موجود، سالم بودن محصولات را جزء به جزء مشخص می‌کند.

 فتحی در بخش پایانی سخنان خود با یادآوری این نکته که مجموع اراضی زراعی استان بالغ بر یک میلیون و 200 هزار هکتار است، گفت: از این میزان 900 هزار هکتار شامل اراضی دیم می باشد، بنده به عنوان عالی ترین مقام مسئول بخش کشاورزی آذربایجان شرقی با قاطعیت ادعا دارم که محصولات دیم استان به دلیل مصرف کم نهاده های شیمیائی به طور کامل سالم می باشند و هیچگونه آلودگی در این محصولات وجود ندارد و بدینوسیله اعلام می کنم اکثریت قالب محصولات تولیدی استان، محصولات سالم است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید