Iranian Agriculture News Agency

استحصال بیش از 3 هزار کیلوگرم آرتمیا از استخر 20 هکتاری بندر شرفخانه شهرستان شبستر

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: استان آذربایجان شرقی از ظرفیت قابل توجهی بابت توسعه شیلات و تولید آبزیان برخوردار است.

استحصال بیش از 3 هزار کیلوگرم آرتمیا از  استخر 20 هکتاری بندر شرفخانه شهرستان شبستر

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  قاسم جعفروند در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب افزود: در استان آذربایجان شرقی در حدود 500 واحد تولید آبزیان وجود دارد که حدوداً 6812 تن از انواع ماهیان گرمآبی و سردآبی را تولید می کنند.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی در خصوص پرورش آرتمیا از پتانسیل بالایی برخوردار است، اظهار کرد: پرورش آرتیمیا در حوضه دریاچه ارومیه در واقع کمک به احیاء دریاچه می باشد، پرورش آرتیمیا در استخرهای خاکی در حاشیه دریاچه ارومیه در حفظ و نگهداری از ذخایر آرتیمیای موجود در دریاچه نقش بسزایی ایفا می کند.

 جعفروند، ادامه داد: عملیات کشت آرتیمیا در استخر 20 هکتاری بندر شرفخانه انجام شده است و کارشناسان برآورد می کنند که بیش از 3000 کیلوگرم آرتیمیا از این استخر استحصال و تولید گردد که کمک شایانی به اقتصاد منطقه و استان خواهد نمود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار نمود: عمده محل تولید ماهیان گرمآبی در استان، سدها و استخرهای دو منظوره کشاورزی است که خوشبختانه شهرستان شبستر در استخرهای دو منظوره از کارنامه درخشانی برخوردار است.

وی با اشاره به این موضوع که تولید آبزیان در سطح استان با توجه به برنامه ابلاغی، 11 درصد از افزایش تولید برخوردار است، گفت: در شهرستان شبستر بالغ بر 2000 استخر دو منظوره و کشاورزی شناسایی شده اند که خوشبختانه 25 درصد این استخرها ماهی دار هستند و پیش بینی می شود در سالجاری 200 تن انواع ماهیان گرمآبی در این استخرها تولید شود. 

 جعفروند با تاکید بر این موضوع که شرط ماهی دار کردن استخرهای دو منظوره و کشاورزی داشتن پروانه بهره برداری از چاههای کشاورزی است، افزود: مناسب بودن استخرهای کشاورزی برای ماهی دار کردن، حفظ و رعایت حجم آب مصرفی در استخر، رعایت عمق استاندارد در استخرها و رعایت میزان حق آبه در استخرهای دو منظوره و کشاورزی از شاخص ترین شرایط عمومی استخرهای دو منظوره و کشاورزی برای ماهی دار کردن این استخرها است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان، تاکید کرد: افزایش مصرف سرانه ماهی و تولیدات آبزی در سطح استان جزو وظایف و رسالت اصلی مدیریت شیلات استان است.

جعفروند در بخش پایانی سخنان خود گفت: تولید و پرورش ماهیان زینتی یکی دیگر از حوزه های فعالیتی مدیریت شیلات است که از دو سه دهه گذشته در شهرستان آذرشهر شروع شده است که بالغ بر 6 میلیون قطعه از انواع ماهیان زینتی در استان تولید می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید