Iranian Agriculture News Agency

توسعه باغات پسته از اولویت های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند است

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: توسعه باغات پسته از اولویت های مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان است.

توسعه باغات پسته از اولویت های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی صیادی در بازدید از باغات پسته شهرستان با بیان اینکه اکنون 345 هکتار باغ پسته در شهرستان وجود دارد، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین سیاست ها و رسالت‌های وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان تغییر الگوی کشت در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم تر به شرایط کم آبی منطقه است که بر همین اساس توسعه کشت محصول پسته در دستور کار مدیریت جهادکشاورزی شهرستان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به کم شدن آب چاهها و همچنین شور شدن آب و خاک منطقه، کاهش عملکرد محصولات کشاورزی، کاهش سطح درآمد روستاییان، مناسب بودن شرایط اقلیمی منطقه جهت کشت پسته و تحمل پذیری پسته نسبت به شوری نسبی آب و خاک، در جهت استفاده بهینه از منابع و عوامل تولید با محوریت کارایی و راندمان آب، اجرای الگوی کشت مناسب، ایجاد فرصت شغلی مناسب و عدم مهاجرت روستائیان به شهر اقدام به ترویج و توسعه کشت این محصول در منطقه شده است.

 صیادی با اشاره به اینکه معمولا کشت پسته در خزانه اواخر بهمن یا اسفند و یا حداکثر خردادماه انجام می شود، گفت: لازم است باغداران در نحوه کشت پسته و همچنین پایه هایی که برای کشت انتخاب می کنند، رویکرد اصولی داشته باشند تا باغات آنها در آینده ارزش افزوده اقتصادی بالایی داشته باشد.

 صیادی با بیان اینکه باغات پسته معمولاً از سال هفتم یا هشتم محصول می دهند، افزود: از یک هکتار باغ خوب پسته سالانه دو الی ۳.۵ تن محصول تر برداشت می شود.

وی در پایان گفت: در حال حاضر 125 هکتار از باغات به مرحله برداشت اقتصادی رسیده و ۲2۰هکتار غیربارده وحدود ۷۰ در صد (۲۳۰هکتار) باغات پسته در شهر یامچی که عملکرد خشک هر هکتار به طور متوسط یک تن پسته تر در ارقام یاد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید