Iranian Agriculture News Agency

امضای تفاهم‌نامه همکاری بسیج سازندگی و منابع طبیعی با هدف صیانت از جنگل‌های آذربایجان شرقی

سازمان بسیج سازندگی و اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی تفاهم‌نامه صیانت از جنگل‌ها امضا کردند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بسیج سازندگی و منابع طبیعی با هدف صیانت از جنگل‌های آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: با توجه به تجربه تلخ آتش سوزی جنگل های خداآفرین در سال گذشته، مسئولان استانی تدبیری اندیشیدند تا از هدر رفت سرمایه ملی جلوگیری شود.

رحیم مهردادی افزود: موضوع تجهیزات و پیش آگاهی آتش که جزو دغدغه مسئولان بود، با استفاده از ظرفیت استان ها با همکاری بسیج سازندگی، مدیریت بحران و منابع طبیعی به همه استان ها واگذار شد و بر این اساس تفاهم نامه ای با موضوع «دیده بان حریق» بین بسیج سازندگی و منابع طبیعی امضا شد.

وی در تشریح این طرح گفت: با استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی و بومی بسیج در ۲۸۰ هزار هکتار از جنگل های استان واقع در ۶ شهرستان، موضوع دیده بانی گشت حریق، گزارش به موقع حریق، ساماندهی نیروهای بومی به منظور اطفا حریق، تهیه و توزیع بروشور اجرا می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان ادامه داد: با توجه به نبود مقدمات اساسنامه، با حضور کارشناسان ۲ سازمان مقدمات طرح و چگونگی اجرای آن تدوین شد و پیش نویسی برای اجرای کشوری به ریاست جمهوری نیز ارسال شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه حفاظت از منابع طبیعی را وظیفه همگانی دانست و افزود: هرجا بحرانی باشد، نیروهای مردمی بسیج نخستین گروهی هستند که حضور می یابند.

سرهنگ اسکندری اظهار کرد: جنگل ها ثروت عظیم ملی هستند و صیانت از آن باید دغدغه همگانی باشد و همه برای مراقبت از جنگل ها باید پای کار بیایند.

وی وظیفه ذاتی بسیج را خدمت به کشور و مردم توصیف کرد و گفت: بسیج در همه حوادث و بحران ها حضور دارد و چون در مواقع سیل و زلزله بسیج جزو اولین گروه های امدادی در منطقه است مردم حضورشان را پررنگ می بینند در حالی که در بیشتر زمینه ها از جمله راه روستایی، آبرسانی به روستا و مسکن محرومان، نیروهای بسیج سازندگی با خلوص و گمنامی تلاش می کنند.

سرهنگ اسکندری با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری صیانت از جنگل ها خاطر نشان کرد: امیدوارم این موضوع نقطه عطفی برای کل کشور باشد تا از ظرفیت بسیج و نیروهای مردمی برای صیانت از منابع طبیعی و جنگل ها استفاده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه محیط زیست باید بیشتر همراه و هماهنگ با منابع طبیعی باشد، اظهار کرد: با توجه به حادثه تلخ آتش سوزی جنگل های ارسباران در سال گذشته، اواخر اسفند سال گذشته با حضور کلیه دستگاه ها کمیته صیانت از جنگل های استان تشکیل شد و تصمیمات خوبی هم گرفته شد.

محمدباقر هنربر با بیان اینکه بسیج در تمامی حوادث مانند سیل، زلزله و آتش سوزی حضور پر رنگی دارد، افزود: باتوجه به بارش های مناسب و ایجاد پوشش گیاهی مناسب احتمال آتش سوزی زیاد است و وظیفه ما صیانت از جنگل ها است.

وی با بیان اینکه در مدیریت حوادث مشکلی نداریم و همه دستگاه ها پای کار هستند خاطرنشان کرد: با پیگیری های زیاد مشکل بالگرد به هنگام آتش سوزی حل شده است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید