Iranian Agriculture News Agency

تغییر هرگونه کاربری اراضی کشاورزی یک تهدید بزرگ برای شهرستان مرند، کشاورزان و توسعه کشاورزی است

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند، گفت: تغییر هرگونه کاربری اراضی کشاورزی یک تهدید بزرگ برای شهرستان، کشاورزان و توسعه کشاورزی است.

تغییر هرگونه کاربری اراضی کشاورزی یک تهدید بزرگ برای شهرستان مرند، کشاورزان و توسعه کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  علی صیادی در دیدار با حاج آقا زارع زاده رئیس دادگستری و حاج آقا علیپور دادستان عمومی وانقلاب شهرستان، ضمن بیان این مطلب افزود: تغییر کاربری اراضی کشاورزی، آگاهانه یا به دلیل عدم آگاهی از قوانین و مقررات، مشکلاتی را برای بخش کشاورزی و هم کشاورزان پیش آورده که بشدت با عوامل تخریب برخورد قانونی و قضایی می شود.

وی گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی متأسفانه در شهرستان مرند از دیگر شهرستانهای استان بیشتر است و این موضوع یک تهدید بزرگ برای امنیت غذایی و بخش کشاورزی است.

رئیس دادگستری شهرستان مرند نیز در این دیدار بیان کرد: شهرستان مرند با توجه به موقعیت جغرافیایی، شرایط خاص آب و هوایی، مستعد سوءاستفاده از اراضی ملی، منابع طبیعی و همچنین تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغات است و به همین جهت مورد توجه عده قلیلی از سوءاستفاده کنندگان برای تغییر و تبدیل غیرقانونی اراضی زراعی و باغات بوده است.

وی با اعلام این موضوع که متاسفانه تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان زیاد است، اظهار کرد: اگر نظارت ها درست انجام شود امروز شاهد این چنین حوادثی در ساخت و ساز خانه باغها نبودیم که مارا با چالش مواجه نماید لذا با اطلاع رسانی به موقع، تشکیل جلسات مستمر بصورت میدانی در بین شوراها، کشاورزان، روستاییان و مسئولان استان و در نهایت با استفاده از ظرفیتهای قانونی در این رابطه  میتوان از تغییر هرگونه کابری اراضی کشاورزی پیشگیری کرد.

وی افزود: نگذاریم اراضی کشاورزی سرنوشتش تغییر کاربری به غیر کشاورزی شود که آینده ای خطرناک را در جهت تامین امنیت غذایی در پیش دارد و اگر اینچنن شود همه ما مسئول هستیم.

در ادامه علیپور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مرند، گفت: دستگاه قضایی شهرستان مرند بنا به وظیفه ای که دارد قطعاً با کسانی که به هر قصدی بخواهند نسبت به تفکیک و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی اقدام و اراضی حاشیه شهرستان مرند را تصرف کنند با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

وی ضمن هشدار جدی به واحدهای صنفی مشاورین املاک حاشیه شهرستان مرند که نسبت به خرید و فروش غیرمجاز و تفکیک غیرقانونی و خودسرانه اراضی حاشیه شهر و روستاهای مرند که اکثراً دارای کاربری‌های کشاورزی و زراعی هستند و نیز سوق دادن مردم به تغییر کاربری‌های غیر قانونی عنوان نمود: در صورت مشاهده اینگونه اقدامات توسط مشاورین املاک با آنان برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت؛ ضمن آنکه با شناسایی مشاورین املاک فاقد مجوز، بزودی از فعالیت آنان بخصوص در حاشیه شهر با همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی و نیروی انتظامی طی اجرای طرحی منسجم در سطح شهر جلوگیری و این واحدهای صنفی غیرمجاز پلمب خواهند شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مرند توصیه کرد: این خریداران مراقب افراد شیاد و کلاهبردار باشند، چرا که اینگونه افراد، اراضی و زمین‌هایی را که دارای کاربری‌های کشاورزی و زراعی بوده و غیرمجاز تفکیک شده اند را با مبالغی اندک به فروش می‌رسانند و سپس متواری می‌شوند و از سوی دیگر دستگاه‌های متولی امر هم قطعاً اجازه هیچ‌گونه ساخت و سازی را در این قبیل اراضی نخواهند داد؛ لذا لازم است مراقب این افراد کلاهبردار باشند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید