Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کارگاه آموزشی تعویض تاج درختان گردو در شهرستان بناب

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب از برگزاری کارگاه آموزشی تعویض تاج درختان گردو در این شهرستان خبر داد.

برگزاری کارگاه آموزشی تعویض تاج درختان گردو در شهرستان بناب

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، روح الله خیری، ضمن بیان این مطلب افزود: گردو از محصولات مهم خشکباری و تجاری در دنیاست و تولید این محصول در کشور ما دارای سابقه و قدمت طولانی بوده و مقام سوم تولید این محصول را در دنیا بعد از کشور های آمریکا و چین داراست.

وی ادامه داد: با این وجود گردوی ایرانی ( Juglans regia ) در زمینه صادرات به دلیل عدم یکنواختی محصول از نظر اندازه، کیفیت مغز و سایر صفات ظاهری، سهم ناچیزی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است که عمدتاً ناشی از تکثیر این درخت از طریق بذر و بدون استفاده از ارقام پیوندی و اصلاح شده است.

 خیری، اظهار کرد: با توجه به سطح عمده درختان گردوی نامطلوب کشور، اصلاح و تعویض تاج درختان گردو با ارقام و ژنوتیپ های برتر به لحاظ اقتصادی اهمیت فراوانی دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب گفت: در همین راستا اداره آموزش و ترویج کشاورزی با همکاری واحد باغبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان بناب اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی تعویض تاج درختان گردو در محل باغ آقای محمدعلی قاسمی واقع در روستای علیخواجه کرد.

وی اضافه نمود: در این کارگاه که با حضور حداکثری علاقمندان همراه بود، جناب مهندس افشاری بصورت عملی نحوه انجام پیوند، تهیه پیوندک، انواع پیوند در گردو و همچنین مدیریت بعد از پیوند باغات تعویض شده را برای باغداران توضیح داد و به کلیه سوالات و ابهامات حاضرین پاسخ گفت.

امید است در سالهای آتی شاهد اصلاح بیشتر این درختان در راستای دستیابی به رشد و رونق تولید اقتصادی باشیم.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید