Iranian Agriculture News Agency

برداشت بیش از 160 هزار تن گندم از مزارع شهرستان هشترود

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هشترود از مبارزه با آفت سن در مزارع غلات این شهرستان خبر داد.

برداشت بیش از 160 هزار تن گندم از مزارع شهرستان هشترود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  مجید احمدی ضمن بیان این مطلب افزود: در سال زراعی جاری به منظور افزایش عملکرد کمی و کیفی مزارع گندم و جو شهرستان در سطح 7500 هکتار عملیات مبارزه شیمیایی بر علیه سن مادری غلات به موقع صورت گرفته است.  

وی گفت: در سطح شهرستان تعداد 7 اکیپ شبکه های مراقبت و پیش آگاهی متشکل از 37 نفر کارشناس مدیریت، شبکه پهنه بندی و بخش خصوصی وظیفه پایش وضعیت مزارع غلات، اطلاع رسانی به موقع و گسترده بین بهره برداران و نظارت بر امر مبارزه را عهده دار بوده و خوشبختانه کشاورزان عزیز همکاری بسیار خوبی با اکیپ ها داشته و مبارزه شیمیایی توسط 14 دستگاه سمپاش توربولاینر بخش خصوصی و 5 دستگاه الگویی بخش دولتی در حد مطلوبی صورت گرفته است.

 احمدی افزود: سمپاشی مزارع بر علیه آفت سن مادری نقش بسیار مهمی در کاهش جمعیت پوره سن در مزارع گندم دارد و از طغیان این آفت در مزارع جلوگیری می کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هشترود با اشاره به شروع مرحله دوم مبارزه با پوره سن غلات از اواخر خرداد ماه در خصوص نحوه خسارت پوره تصریح کرد: این آفت خطرناک با گزیدن دانه گندم در مرحله شیری و تغذیه از پروتئین دانه (گلوتن) باعث کاهش کیفیت آرد حاصل از آن شده و نان بدست آمده ارزش غذایی خود را از دست خواهد داد و در خرید تضمینی گندم حداکثر سن زدگی تا 2 درصد وزنی قابل قبول مراکز خرید خواهد بود.

وی ضمن قدردانی از همکاری کشاورزان پیشرو در مبارزه با سن مادری خاطر نشان کرد: بایستی کشاورزان زحمتکش مبارزه با این آفت را جدی گرفته و در صورت مشاهده 3 عدد پوره سن در مترمربع با مشورت کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی، مراکز تابعه و کلینیک های گیاهپزشکی نسبت به سمپاشی مزارع در اسرع وقت اقدام کنند.

احمدی در پایان گفت: شهرستان هشترود یکی از قطب های اصلی کشاورزی و تولید گندم استان بوده و با توجه به بارش های مناسب جوی و شرایط نسبتاً مطلوب مزارع پیش بینی میگردد امسال بالغ بر یکصد و شصت هزار تن گندم از مزارع شهرستان برداشت شود. 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید