Iranian Agriculture News Agency

سهم صادرات کالاهای کشاورزی استان آذربایجان شرقی از کشور به 6 درصد افزایش یافته است

افزایش صادرات کالاهای کشاورزی آذربایجان شرقی نسبت به پیش بینی های برنامه ششم توسعه

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از افزایش صادرات کالاهای کشاورزی آذربایجان شرقی نسبت به پیش بینی های برنامه ششم توسعه خبر داد.

افزایش صادرات کالاهای کشاورزی آذربایجان شرقی نسبت به پیش بینی  های  برنامه ششم توسعه

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، فیروز باقرزاده در حاشیه جلسه  توسعه صادرات غیرنفتی با اعلام این مطلب گفت: علیرغم  وجود شرایط حاکم بر محصولات کشاورزی تحت تاثیر شیوع  کرونا در ماههای آخر سال گذشته که منجر به کاهش تقاضا، بیش از 80 درصدی برای خشکبار و کاهش تقاضای 60 درصدی برای محصولات گلخانه ای بود خسارات بیش از 100 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان از ناحیه بازار داخلی و صادراتی  شده بود که به رغم این موضوع صادرات کالا های کشاورزی استان  در سال 1398 به بیش از  355 میلیون دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی نسبت به مدت مشابه سال قبل آن از افزایش 22 درصدی برخوردار است افزود: بدین ترتیب سهم صادرات کالاهای کشاورزی استان از کشور به  6 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی از لحاظ  صادراتی ئبه سه گروه کالایی دسته بندی  می شود گفت:  برنامه ریزی صادراتی بایستی براساس اولویت بندی گروه کالایی اول شامل محصولات تولیدی داخل کشور که  رقیب محصولات  وارداتی می باشند از جمله برنج، گوشت، دانه های روغنی، جو و... که صادرات  آنها از  سال 1397 ممنوع یا با محدودیت مواجه شده است گروه دوم کالایی شامل محصولات تولیدی داخل کشور که صرفاً میزان  مازاد بر مصرف نیاز داخلی قابل  صادرات بوده و در زندگی روزمره مردم تاثیر زیاد دارند که صادرات آن اقلام نیز گاهاً ممنوع یا با محدودیت روبرو می شود مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی و گوشت مرغ و گروه سوم کالایی شامل محصولات تولیدی که  با هدف صادرات تولید می شوند مانند  پیاز، سیب درختی، انگور ، عسل و... که  در نهایت اولویت  صادراتی با  گروه سوم  است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی  استان در خاتمه افزود:  امید است با بهره گیری از خردجمعی و هماهنگی سایر ارگانها شاهد افزایش چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری باشیم .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید