Iranian Agriculture News Agency

اجرای عملیات سرشاخه کاری و تعویض تاج درختان گردو در شهرستان ورزقان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورزقان از اجرای عملیات سرشاخه کاری و تعویض تاج درختان گردو در سطح ۳ هکتار از باغات بخش خاروانا با استفاده از ژنوتیپ های برتر به منظور تغییر ارقام درختان خبر داد.

اجرای عملیات سرشاخه کاری و تعویض تاج درختان گردو در شهرستان ورزقان

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، محمدحسن علیپور در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: با توجه به شرایط باغات جهت اصلاح درختان گردو و در راستای تولید بیشتر در واحد سطح، اجرای عملیات سرشاخه کاری درختان گردو در سطح ۳ هکتار از باغات بخش خاروانا با استفاده از ژنوتیپ های برتر به منظور تغییر ارقام درختان انجام شد.

 وی افزود: پیوندکهای مورد استفاده در تعویض تاج درختان گردو، صفاتی از جمله دیر برگده، دیرگل، مقاوم به سرمای زمستانه، مقام به سرمای دیررس بهاره، مقاوم به بیماریها، دارای میوه درشت و مغز سفید روشن بوده و دارای باردهی جانبی می باشند.

مهندس علیپور افزود: این عملیات با هدف اصلاح و تعویض تاج درختان نامرغوب و کم محصول و حساس به سرمازدگی با ژنوتیپهای برتر، پرمحصول و مقاوم، افزایش عملکرد و تولید محصول یکنواخت و آشنایی باغداران با روشهای پیوند سر شاخه کاری درختان نامرغوب و انتقال و آموزش یافته های تحقیقاتی به باغداران بوده است.

وی گفت: با اصلاح درختان نامرغوب میزان تولید محصول از نظر عملکرد چندین برابر افزایش می یابد و همچنین بهبود کیفیت و یکنواختی محصول تولیدی را نیز در بر خواهد داشت.

مهندس علیپور خاطر نشان کرد: به دلیل محدودیت زمانی و همچنین محدودیت پیوندک، بقیه درختان در سالهای آتی تعویض تاج خواهند شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید