Iranian Agriculture News Agency

در صورت تداوم بیماری کرونا، خسارات بخش کشاورزی آذربایجان شرقی به بیش از 5000 میلیارد تومان افزایش می یابد

پسا کرونا برای بخش کشاورزی به جهت پشتیبانی و حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و غذایی، ایام مبارک و مغتنمی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: ایام پسا کرونا برای بخش کشاورزی کشور و استان به جهت پشتیبانی و حمایت از تولیدات داخلی و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و غذایی، ایام مبارک و مغتنمی است.

پسا کرونا برای بخش کشاورزی به جهت پشتیبانی و حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و غذایی، ایام مبارک و مغتنمی است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مرکز صدا و سیمای آذربایجان شرقی که با محوریت بررسی آسیب های کرونا بر کشاورزی و اشتغال استان انجام شد، ضمن بیان این مطلب افزود: شیوع ویروس کرونا در استان بیش از 2000 میلیارد تومان به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی خسارت زد.

وی با اشاره به این موضوع که کارشناسان بخش کشاورزی پیش بینی می کنند که این خسارات به 5000 میلیارد افزایش یابد، ادامه داد: بحث کرونا و خسارات ناشی از آن به بخش کشاورزی به عنوان یک موضوع خاص و ابتدا به ساکن مطرح است، خصوصیات و ماهیت ویروس کرونا شرایطی را بوجود آورد تا کارشناسان کشاورزی نتوانند تمهیدات و اقدامات خاصی را در راستای مقابله با آن بکار بندند، این امر موضوعی است که خسارات ویروس کرونا را از خسارت سایر حوادث غیرمترقبه طبیعی به بخش کشاورزی متمایز می‌کند.  

فتحی، اظهار کرد: خاصیت ویروس کرونا به نوعی است که بایستی فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی رعایت می شد، این عوامل موجب شد تا محدودیت هایی در فضای مدیریت تولید بوجود آید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه، گفت: میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی در زیربخش های مختلف از جمله در بخش مرغ گوشتی، مرغ مادر، پرورش ماهی مخصوصاً ماهیان زینتی، تولیدات گلخانه ای علی الخصوص گل های زینتی و تولیدات دامی (گوشت قرمز) بیش از 2000 میلیارد تومان است.

 فتحی افزود: انتشار ویروس کرونا در سطح استان مقارن با فصل داشت، تغذیه نباتات، مبارزه با علف های هرز، فصل کوددهی و مقابله با انواع آفات و بیماری های گیاهی بود. لذا تقارن این دو موضوع با یکدیگر بابت اعمال راهکارهای عملی در راستای کاهش میزان خسارات از شرایط ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به بومی سازی پروتکل بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در سطح استان و بروز رسانی اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از متضرر شدن بیشتر کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی در ایام کرونا، تصریح کرد: براساس مطالعات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، از شروع بیماری کرونا تا الآن مصرف و صادرات محصولات کشاورزی هر کدام از کاهش 10 درصدی برخوردار هستند که این امر تاثیرات مستقیمی در امر تولیدات کشاورزی برجا گذاشته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به این که کاهش تقاضا و نهایتاً کاهش محصولات کشاورزی منجمله کاهش نرخ گوشت مرغ در ایام کرونا از مهم ترین تاثیرات منفی ویروس کرونا در بخش کشاورزی بود، گفت: برای مقابله با این مهم و کاهش خسارات تولیدکنندگان بخش کشاورزی، هیئت محترم دولت تصویب نمود تا خریدهای پشتیبانی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی صورت پذیرد.

 فتحی ادامه داد: بسته شدن مرزهای کشور و عدم واردات نهاده های دام و طیور یکی دیگر از مسائل و مشکلات ناشی از ویروس کرونا در کشور و استان بود، این عوامل باعث اخلال در تولید و افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان؛ اظهار کرد: برای اولین بار در کشور، استفاده از ظرفیت فضای مجازی توسط کارشناسان پهنه برای ارتباط با کشاورزان، ارائه آموزش های لازم و ارسال پیام های ترویجی و تبلیغی از طریق فضای مجازی به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی، راه اندازی رادیوهای اینترنتی و بهره مندی از پتانسیل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی جهت ارائه انواع برنامه های آموزشی و ترویج کشاورزی، توسط کارشناسان و متخصصین کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی اجرا و عملیاتی شد.

وی در ادامه گفت: با توجه به بسته شدن مرزهای کشور در ایام کرونایی و عدم واردات محصولات مورد نیاز کشاورزی به داخل و با عنایت به امکان تولید و تامین قسمت عمده ای از این محصولات در داخل کشور، توجه به تولیدات داخلی و اتکاء به توانمندی های بومی بایستی بیش از پیش مورد توجه مسئولین و دست اندرکاران بخش کشاورزی قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه به دنبال پیگیریهای انجام پذیرفته، در طول هفته گذشته گرچه کمی دیرهنگام بود ولی کارگروه بررسی و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا ، هفت رسته فعالیتی کشاورزی را به رسته های به شدت آسیب دیده از بیماری کرونا اضافه نمود تصریح کرد: این رسته‌ها شامل واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی، مراکز تولید محصولات گلخانه ای سبزی و صیفی‌جات و مراکز عرضه و تولید گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی است و مرجع تشخیص و برآورد خسارت واحدهای فعال در این زمینه هم سازمان جهاد کشاورزی استان خواهد بود.

 فتحی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: ایام پسا کرونا برای بخش کشاورزی استان و کشور به جهت پشتیبانی و حمایت از تولیدات داخلی و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی ایام مبارک و مغتنمی خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید