Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی خرید تضمینی حدود 6225 تُن کلزا در آذربایجان‌ شرقی

افزایش ۳۵ درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا نسبت به سال گذشته

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: براساس برآورد‌های انجام شده امسال حدود 6 هزار و 225 تُن از دانه روغنی کلزای تولیدی این استان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

افزایش ۳۵ درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، جلال رحیم زاده در حاشیه بازدید از مزرعه تولید بذر کلزا رقم اپرای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در ایستگاه تحقیقاتی تیکمه داش که مهندس عالی پور مدیر برنامه توسعه کشت دانه های روغنی استان و دکتر پاسبان اسلام مجری پروژه تولید بذر کلزا نیز حضور داشتند در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در سال زراعی جاری 4 هزار و 800 هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته بود گفت: متاسفانه به 650 هکتار از اراضی کلزای استان براثر عوامل سرمازدگی و آفات خسارت وارد شد و با اینحال وضعیت 4 هزار و 150 هکتار دیگر خوب بوده و با احتساب تولید میانگین 1.5 تن در هکتار پیش بینی می شود امسال حدود 6 هزار و 225 تن از دانه روغنی کلزای تولیدی این استان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانه روغنی کلزا می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولات با مصرف آب بالا باشد، افزود: آذربایجان شرقی از مراکز بسیار مستعد تولید کلزا در سطح کشور به شمار می‌رود و برای توسعه سطح کشت این محصول با ارزش برنامه‌های وسیعی تدارک دیده شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان از کلزا به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشور یاد کرد و افزود: کشاورزان در کنار گندم و جو در مزارع خود، کشت کلزا را برای تناوب در کشت انجام دهند تا بتوانند محصولات بیشتری از مزارع خود برداشت کنند.

وی گفت: امسال در شهرستان تبریز 2 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت کلزا قرار گرفته که از این لحاظ رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است و شهرستان اسکو نیز با 300 هکتار در جایگاه دوم قرار دارد.

 رحیم زاده با بیان اینکه تمهیدات لازم جهت خرید تضمینی کلزا فراهم شده و در این خصوص با شرکت غله و سازمان تعاونی روستایی استان هماهنگی لازم انجام پذیرفته است ادامه داد: 11مرکز خرید در9 شهرستان استان آذربایجان شرقی آماده خرید محصول کلزاکاران می باشند و مجموعه همکاران مدیریت امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و مدیریت های جهادکشاورزی در شهرستانها نظارت های لازم را بر امر خرید محصول کلزا به عمل خواهند آورد.

وی از افزایش ۳۵ درصدی قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سال جاری خبر داد و گفت: در سال زراعی ۹۸-۹۷ نرخ خرید هر کیلوگرم دانه‌ روغنی ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال بود که با تصمیم شورای اقتصاد، قیمت خرید این محصول در سال زراعی جاری با شرایط ۱۰ درصد رطوبت و ۲ درصد ناخالصی ، ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال تعیین شده است.

 پاسبان اسلام مجری پروژه تولید بذر کلزا نیز اعلام کرد با توجه به امکانات ایجاد شده بوجاری و مساعدت سازمان جهادکشاورزی استان، در سال جاری در نظر داریم بذر تولیدی استان در داخل استان بوجاری و بسته بندی و توزیع شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید