Iranian Agriculture News Agency

هجوم پروانه‌های «خانم قشنگ» خسارت‌زا نیست

با توجه به کنترل ملخ های صحرایی در جنوب کشور، امکان مهاجرت آنها به آذربایجان شرقی وجود ندارد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ملخ‌های مراکشی و جنگلی معضل کشاورزان استان است.

هجوم پروانه‌های «خانم قشنگ» خسارت‌زا نیست

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، محمود کیا در گفتگو با خبرنگاران در خصوص نحوه کنترل آفات مهم مزارع و باغات استان، گفت: وظیفه کنترل آفات برعهده کشاورز است و بخش دولتی نیز از لحاظ فنی و آموزش نقش دارد؛ سازمان جهاد کشاورزی موظف است تا انواع سموم برای آفت‌های عمومی را به حد کافی تهیه کرده و در اختیار بهره برداران قرار دهد.

وی در خصوص انواع آفات همگانی استان، اظهار کرد: آفت سن گندم مهمترین معضل مزارع است که هرساله در حدود ۳۵ هزار هکتار از مزارع سطح استان با آن مبارزه می‌شود.

وی در خصوص ملخ، به عنوان آفت عمومی استان، تشریح کرد: ملخ‌ها اغلب در مراتع منطقه قشلاقی خداآفرین وجود دارند و باید به موقع کنترل شوند در غیر این صورت در کنار حمله ور شدن به مزارع کشاورزی استان، با توجه به این‌که اغلب این ملخ‌ها از نوع ملخ مراکشی هستند و پتانسیل تبدیل به فاز مهاجرتی را دارند، به کشورهای هم مرز از جمله جمهوری خودمختار نخجوان، آذربایجان و ارمنستان انتقال یافته و مشکلات بزرگی را به وجود خواهند آورد.

 کیا افزود: همچنین در سایر شهرستان‌ها از جمله روستای ساتلو در حومه تبریز، مناطق جنگلی چسبیده به خلخال در شهرستان میانه، جنگل‌های ارسباران و منطقه جزیره اسلامی در شهرستان اسکو ، جلفا ، مرند ، ورزقان، هوراند و کلیبر نیز با خطر ملخ بومی و جنگلی مواجه هستیم و هرساله با آنها مبارزه می‌شود.

وی در خصوص احتمال هجوم ملخ‌های جنوبی به استان، اظهار کرد: ملخ‌هایی که از جنوب حمله ور می‌شوند از نوع ملخ‌های صحرایی هستند که از مناطق آفریقایی و پس از طی کشورهای عربی با گذر از خلیج فارس وارد کشور می‌شوند اما به دلیل دوری استان‌ آذربایجان شرقی از مناطق جنوبی و با توجه به کنترل خوب این ملخ‌ها در جنوب کشور، امکان مهاجرت آنها به استان وجود ندارد.

وی در خصوص پروانه‌های "خانم قشنگ"، گفت: این نوع پروانه‌ها که سال گذشته در تبریز با جمعیت بالایی حضور یافتند، هرساله در مناطق جلفا و شبستر وجود دارند و به دلیل تغییرات آب و هوایی دامنه حضورشان گسترده شده و جمعیت بالایی از آنها به تبریز و حتی سراب رسیده بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص احتمال حضور دوباره این پروانه‌ها در تبریز، گفت: پروانه‌های خانم قشنگ، آفت مهمی نیستند و حضور دوباره آن‌ها در تبریز قابل پیش بینی نیست اما امکان دارد که امسال نسبت به سال گذشته، جمعیت پایین تری از این پروانه‌ها را در سطح شهر تبریز داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که تمامی سموم کشاورزی برای انسان ضرر دارد، گفت: با توجه به ضرورت استفاده از سموم، همواره گزینه بین بد و بدتر مطرح است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، هر سمی که در کشور ثبت می‌شود، باید از تایید هیئت نظارت بر سموم متشکل از اعضای وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، پزشکی قانونی و ... بگذرد.

 کیا در خصوص پروسه ثبت سم، تشریح کرد: درخواست واردات و ثبت سم توسط هیئت نظارت، بررسی و مطالعه می‌شود و لازم است سم مورد درخواست حداقل در دو تا سه کشور اروپایی ثبت و مصرف شده باشد و اثرات سو محیط زیستی آن چنانی نداشته باشد تا به صورت موقت، سپس به مدت سه ساله و در نهایت به صورت دائمی ثبت شود.

وی ادامه داد: برخی سموم ممکن است که ثبت و جزو لیست سموم مجاز باشند اما پس از مدتی اثرات سوء زیست محیطی آنها اثبات شود که در آن صورت، از لیست سموم مجاز کشور حذف می‌شوند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید