Iranian Agriculture News Agency

مشاهده آفت زنگ زرد - لکه قهوه ای و لکه نواری در مزارع گندم و جو در شهرستان مرند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از مبارزه و کانون کوبی بیماری های قارچی لکه قهوه ای، لکه نواری و زنگ زرد در 5 هکتار از مزارع گندم و جو شهرستان خبر داد.

مشاهده آفت زنگ زرد - لکه قهوه ای  و لکه نواری در مزارع گندم و جو در شهرستان مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، منوچهر رحمانی با اشاره به مشاهده آفت زنگ زرد - لکه قهوه ای  و لکه نواری در مزارع گندم و جو در شهرستان مرند گفت: هم اکنون مبارزه با آفت لکه قهوه ای در مزارع گندم و جو در شهر و روستاهای کشکسرای، یامچی، زنوز و بناب مرند شروع شده است.

 رحمانی ادامه داد: کشاورزان حداقل یک بار مزارع گندم و جو  و به ویژه مزارع آبی را با یک قارچ مناسب سمپاشی کنند، کارشناسان و مروجین پهنه باید با همکاری و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات با مشاهده علائم اولیه آفات و بیماری‌ها در مزارع غلات، در سریع‌ترین زمان ممکن جهت مبارزه و مقابله با آفت و بیماری‌ها راهکارهای مقتضی را به گندمکاران ارائه کنند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند با اشاره به ضرورت مشورت کشاورزان با کارشناسان جهادکشاورزی برای زمان سم پاشی مزارع علیه زنگ ‌زرد و دیگر آفات قارچی، گفت: زمان مبارزه با آفت در شرایط آب و هوایی مختلف متفاوت بوده و به همین دلیل هم کشاورزان باید کار سمپاشی را با مشورت کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی و یا با  کارشناسان مروج پهنه مراکز جهادکشاورزی و کلینیک های گیاهپزشکی انجام دهند.

وی با بیان اینکه زنگ‌زرد به صورت لکه و نوارهای زرد رنگ روی گیاه مشاهده می شود، اظهار نمود: اگر با زنگ زرد گندم و جو مبارزه نشود، احتمال افت عملکرد محصول تا ۸۰ درصد دور از انتظار نخواهد بود و شاید اصلا محصول گندم قابل برداشت نباشد.

 رحمانی با اشاره به اهمیت حفاظت از سه برگ انتهایی و خوشه گندم و جو در برابر زنگ زرد، گفت: با توجه به بارش های خوب و بالا رفتن رطوبت هوا شرایط برای شیوع بیماریهای قارچی مثل زنگ زرد و ... مهیا بوده که این مسئله اهمیت مبارزه با این نوع بیماری در مزارع گندم و جو را نشان می‌دهد. 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند تاکید کرد: در شرایط شیوع بیماری کرونا در جامعه، تامین امنیت غذایی از اولویت ویژه خانواده بزرگ جهادکشاورزی بوده و در این وضعیت فعلی تلاش خواهیم کرد که از هدررفت حتی یک کیلوگرم محصول کشاورزی جلوگیری به عمل آوریم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید