Iranian Agriculture News Agency

در طول فروردین، ۱۵ هزار تن ذرت، ۱۷ هزار تن جو و هشت هزار تن سویا در سطح استان توزیع شد

تزریق نهاده‌ها به بازار با آزاد شدن واردات یک میلیون تن نهاده

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: افزایش قیمت در حوزه نهاده‌های دامی اتفاق افتاده و قیمت مصوب که ۱۳۵۰ تومان بوده از روز ۲۵ فروردین به ۱۵۰۰ تومان رسیده است.

تزریق نهاده‌ها به بازار با آزاد شدن واردات یک میلیون تن نهاده

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،حبیب شریفیان در حاشیه جلسه بررسی مشکلات واحدهای دام و طیور استان درخصوص مشکلات تامین نهاده‌های دامی واحدهای تولیدی، اظهار کرد: در خصوص واردات نهاده‌های دامی به کشور مشکلی وجود ندارد اما تخصیص ارز و برخی نوبت بندی و وقفه‌ها در توزیع، تولیدکنندگان واحدهای دام و طیور را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: پس از عید امسال، از مقداری تخصیص نهاده‌ها به استان‌ها کاسته شده بود اما هفته گذشته با حضور وزیر جهاد کشاورزی در بندر امام خمینی (ره) و بازدید از محل نهاده های وارداتی ، یک میلیون تن نهاده آزاد شد که به تدریج به مصرف کنندگان استانی تزریق خواهد شد.

وی ادامه داد: واردات نهاده‌های دام و طیور توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد و سازمان‌های جهاد کشاورزی استانها در آن نقشی ندارند با این حال، واردکنندگان خصوصی موظف هستند تا نهاده‌ها را با نرخ مصوب در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

 شریفیان متذکر شد: نهاده وجود دارد اما برخی از مشکلات از جمله عدم تخصیص ارز و یا گاهاً عدم تمکین وارد کنندگان باعث شده تا تولیدکنندگان با وجود پرداخت هزینه، نهاده‌ها را با وقفه دریافت کنند.

وی با بیان این‌که تمامی واحدهای تولیدی در حوزه طیور، صنعتی هستند، اظهار کرد: واحدهای دامداری نیمه صنعتی و روستایی دامی وابستگی کمی به نهاده‌های وارداتی دارند و مشکل آنچنانی ندارند اما واحدهای صنعتی دامی در تامین نهاده‌ها در مضیقه قرار می‌گیرند.

وی افزود: درطول ماه گذشته، ۱۵ هزارتن ذرت، ۱۷ هزارتن جو و هشت هزارتن سویا درسطح استان توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص تولیدات دامی استان، گفت: سالانه حدود ۹۴ هزار تن تخم مرغ، ۸۶ هزار تن گوشت مرغ، ۵۷۰ هزار تن شیر و ۵۴ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود.

وی گفت: معمولا تعداد جوجه ریزی‌های ماهانه متفاوت است و به تبع تعداد واحدهای تولیدی مشغول نیز متفاوت خواهد بود اما نزدیک به ۵۰۰ واحد مرغداری گوشتی، حدود ۵۰ واحد مرغ مادر و حدود ۲۵۰ واحد مرغ تخم گذار، در مجموع بین ۸۰۰ الی ۸۵۰ تعداد واحد تولیدی فعال در این زمینه در استان وجود دارد.

وی گفت: این واحدها بطور نوبتی کار می‌کنند و در هردوره حدود۳۰۰ الی۴۰۰ واحدتولیدی استان مشغول بکار هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید