Iranian Agriculture News Agency

پرورش شتر دوکوهانه در شهرستان مرند حمایت می شود

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند، گفت: پرورش شتر دوکوهانه در شهرستان مرند حمایت می شود.

پرورش شتر دوکوهانه در شهرستان مرند حمایت می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، منوچهر رحمانی در بازدید از واحد پرورش شتر دوکوهانه (نژاد فتات - در حال منقرض) آقای سلیمان قهرمان درقی، واقع در اراضی روستای گلزار و بررسی مسائل و مشکلات این واحد از نزدیک، ضمن بیان این مطلب افزود: شتر دوکوهانه به ‌عنوان گونه ای منحصر بفرد و یک نژاد کمیاب که از زمانهای دور توسط عشایر در استان و شهرستان به دلیل ویژگیهای بارزی از جمله مقاوم به سرمای آذربایجان، قدرت راهپیمایی در مناطق کوهستانی به عنوان حیوانی بارکش در کوچ ایلات مورد استفاده قرار می گرفت.

وی ادامه داد: ردپای این حیوان نجیب که تا چندی پیش در تمامی ایل راه‌ها قابل‌مشاهده بود و نقش مهمی را در کوچ عشایر و اقتصاد آنها بازی می‌کرد حالا با تغییر سبک زندگی عشایر در منطقه و کشور، در حال حاضر و در سال‌های گذشته جمعیت این دام ارزشمند بطور چشمگیری کاهش‌ یافته و خطر انقراض آن کاملاً محسوس می شود و برای جلوگیری از انقراض این نوع شتر؛ این جوان علاقه مند شهرستان مرند دوسالی است که با نگهداری و پرورش  5 نفرشتر دوکوهان، نژاد فتات و افزایش آن سهمی در جلوگیری از انقراص این نسل و اقدام مثبتی را برای حفظ گونه نادر شتر دوکوهان در این شهرستان برداشته است.

 رحمانی با اشاره به اهمیت شتر افزود: شتر در سرتاسر دنیا بعنوان یک گونه مقاوم، کم توقع و با پتانسیل بالا معرفی شده است که اهمیت پرورش آن در دنیا، با توجه به افزایش اقلام خوراکی، کمبود مراتع و همچنین فرآورده‌های تولیدی منحصر به ‌فرد این حیوان در مقایسه با دیگر حیوانات در حال افزایش است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند در خصوص گوشت شتر نیز افزود: گوشت این حیوان دارای شباهت زیادی به گوشت گاو دارد، شیر شتر نیز سرشار از ویتامین C بوده که اهمیت شیر تولیدی این حیوان را دو چندان می‌کند. از دیگر محصولات شتر کرک و موی آن است که مقدار کرک در شترهای دوکوهانه بیشتر از شترهای تک‌کوهانه بوده و از پشم و موی آنها جهت تهیه چادر، قالی، طناب، پتو و... استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه شتر یک حیوان سازگار با شرایط نامساعد محیطی و کم آب بر است و با برنامه های دقیق کارشناسی می توان به راحتی جمعیت این حیوان ارزشمند را از انقراض و نابودی نجات داد افزود: درصدد آن هستیم تا تمامی مشکلات پیش روی تولید مثل آن را از میان برداریم و با مساعدت های حمایتی مسئولان بویژه از لحاظ اعتباری، از انقراض این حیوان نجیب و مورد نیاز جلوگیری کنیم.

 رحمانی با اشاره به اینکه چَرای شتر به گونه‌ای است که گیاه را از ریشه در نمی‌آورد، عنوان کرد: این حیوان به گونه‌ای از این گیاهان تغذیه می‌کند که شبیه هرس کردن است و باعث تقویت پوشش گیاهی منطقه می‌شود این مساله مانع طوفانهای نمکی هم خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهرستان مرند حدود 70 الی 90 نفرشتر شیری در روستاهای گلین قیه، قاپلوق، خلخال، نورآباد، سیدلو و... پرورش می دهد، عنوان کرد:  محصولات شتر ارزش افزوده بالایی دارد و می‌تواند صادرات آن برای استان و کشور ارزآوری مناسبی داشته باشد.

 رحمانی اضافه کرد: به نظر می‌رسد مشکل کم آبی در برخی از مناطق استان از جمله حواشی دریاچه ارومیه با توسعه پرورش شتر می‌تواند به مزیت و فرصت تبدیل شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید