Iranian Agriculture News Agency

خارشتر در پوشش گیاهی، بیابان زدایی، تثبیت و جلوگیری از فرسایش خاک اراضی حوزه دریاچه ارومیه نقش بسزایی دارد

کشت گیاه خار شتر برای اولین بار در اراضی لم یزرع شهرستان شبستر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شبستر گفت: در راستای اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی، گیاه دارویی کم آبخواه خار شتر در سطح 10 هکتار از اراضی کشاورزی صوفیان کشت شد.

کشت گیاه خار شتر برای اولین بار در اراضی لم یزرع شهرستان شبستر

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، محمد توحیدی در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: اراضی بخش صوفیان با اقلیم گرم و خشک یکی از رویشگاه های طبیعی و منحصر به فرد خارشتر در استان و محل مناسبی برای کشت گیاهان دارویی کم آبخواه استراتژیک و ارزشمند است.

وی با بیان اینکه گیاه خارشتر به صورت خودرو در زمین های آیش و مناطق بیابانی شهرستان رشد می‌کند خاطرنشان کرد: با شناسایی و مطالعات مرکز تحقیقات ، گیاه خارشتر که یک گیاه با نیاز آبی کم و مقاوم به شوری است در ترکیب کشت محصولات زراعی دارویی کم آبخواه قرار گرفته است.

وی گفت: بذر خارشتر به صورت تمام مکانیزه بین ١٠ تا ١۵ کیلوگرم در هر هکتار مصرف و در طول دوره رشد 2 مرحله آبیاری می‌شود و این گیاه نیمه چوبی و نیمه بوته ای تا ارتفاع ۵٠ تا ١۵٠ سانتی متر رشد می‌کند و در طول دوره سه مرحله به صورت مکانیزه برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شبستر با اشاره به اینکه گیاه خارشتر در پوشش گیاهی، بیابان زدایی، تثبیت و جلوگیری از فرسایش خاک اراضی حوزه دریاچه ارومیه نیز نقش بسزایی دارد افزود: علوفه خشک گیاه خارشتر با متوسط عملکرد بین ۴ تا ١٠ تن در هکتار برداشت می‌شود که این علوفه خشک در تعلیف دامهای سنگین و از گل این گیاه برای عرق خار شتر استفاده می شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید