Iranian Agriculture News Agency

عزم جدی جهاد کشاورزی تبریز برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی سبزیکاری

مکان یابی هزار هکتاری آبیاری تحت فشار توسط جهاد کشاورزی تبریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز گفت: یکی از برنامه های اولویت دار و گام اساسی جهادکشاورزی تبریز در سال جهش تولید، کشت محصولات گلخانه ای است.

مکان یابی هزار هکتاری  آبیاری تحت فشار   توسط جهاد کشاورزی تبریز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، فرامرز افشانی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه بخش کشاورزی یک بخش تولیدی و اقتصادی در کشور است و در جهش تولید می تواند نقش تاثیر گذاری را داشته باشد اظهار کرد: توجه به کشت محصولات کم آب بر و توسعه  کشت های گلخانه ای و افزایش سطح کشتهای عمودی  منجر به توسعه محصولات گلخانه ای می شود که در این راستا جهاد کشاورزی تبریز اقدامات خوبی انجام داده است.

وی در رابطه با اهم فعالیت جهاد کشاورزی تبریز در سال گذشته  نیز افزود: جهاد کشاورزی شهرستان تبریز با  مکان‌یابی حدود ۱۰۰۰ هکتار در راستای آبیاری تحت فشار اقدامات قابل توجهی انجام داده است .

 افشانی در ادامه تاکید کرد: کارگروهی به منظور ارائه طرحی در خصوص حفظ اراضی سبزیکاری تبریز و به ثبت رساندن آن با همکاری دانشگاه تبریز، سازمان میادین و جهاد کشاورزی شهرستان و با حضور اداره کل میراث فرهنگی استان برگزار و در خصوص ثبت ملی اراضی صیفی و سبزی  اقدامات اساسی صورت پذیرفت که امیدواریم بتوانیم در جهت حفظ آثار ملی گام برداشته و در بحث بوم‌گردی و کشاورزی پیشگام باشیم.

وی افزود: در همین راستا تشکیل تعاونی سبزی کاران در مراحل پایانی است و عضو گیری آن  نیز به اتمام رسیده است که  امیدواریم مجوز آن نیز صادر شود تا اهدافی که در زمینه تثبیت اراضی سبزی شهرستان تبریز است  اجرایی شود.

 افشانی گفت: با وجود بیماری کرونا جهاد کشاورزی تبریز تعطیل نشد و در سر مزارع حضور یافته و اطلاعیه های لازم را منتشر کردیم.

وی افزود: به دلیل محدودیت ها و عدم امکان تشکیل کلاس ها، همکاران ما در روستاها حضور یافتند و با کشاورزان در ارتباط بودند و با بلندگو زمان سمپاشی و کوددهی و کشت را اعلام کردند.

وی ادامه داد: علاوه بر این همکاران ما در کانالها و شبکه های مجازی به فعالیت خود ادامه دادند و توصیه های کارشناسی را به گوش کشاورزان رساندند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز در ادامه تصریح کرد:  امسال سرمازدگی در شهرستان تبریز خسارت زیادی وارد نکرد اما در حدود ۱۰ هکتار خسارت در حدود ۲۰ الی ۳۰ درصدی وارد شد که گزارش اولیه آن را اعلام کرده  و همکاران گزارش ثانویه آن را آماده ارسال کرده اند.

 افشانی در ادامه عنوان کرد : توصیه بنده به کشاورزان این است که حتما زمین ها و محصولات خود را بیمه کنند، هر چند در نظرشان نارسایی هایی در بحث بیمه وجود دارد اما در شرایط سرمازدگی و ... مادامی که بیمه نباشند خسارتی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز در ادامه گفت: صندوق توسعه زنان روستایی را در شهرستان تبریز فعال نمودیم و همچنین در این راستا هیچ محدودیتی برای مشاغل خانگی در زمینه محصولات کشاورزی وجود ندارد و هر کسی متقاضی ایجاد کارگاه است با مراجعه می‌تواند مجوزهای لازم را دریافت کند.

 وی ادامه داد: شهرستان تبریز در زمینه کارگاه های صنایع کشاورزی نیز رتبه  اول را در استان به خود اختصاص داده است.

افشانی در خاتمه سخنان خود تاکید کرد:  حفظ امور اراضی شهرستان تبریز بسیار حساس است و متاسفانه برخی دلالان به سراغ تخریب اراضی رفته اند که با کمک دادستان محترم و امور اراضی استان شناسایی هایی صورت گرفته و حدود ۱۰۰ مورد از اراضی توسط اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰  احیا شده اند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید