Iranian Agriculture News Agency

تلاش مضاعف بخش کشاورزی استان برای افزایش تولید در سال جهش تولید و در شرایط کرونایی

برنامه ریزی برای افزایش 800 هزار تنی انواع محصولات کشاورزی استان در سال 99

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از برنامه ریزی برای افزایش 800 هزار تنی انواع محصولات دام و طیور، زراعت، باغبانی و ... برای بخش کشاورزی استان در سال 99 خبر داد.

برنامه ریزی برای افزایش 800 هزار تنی انواع محصولات کشاورزی استان در سال 99

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه شورای معاونین و مدیران که در اتاق جلسه برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای تمامی مومنین روزه دار در ماه ضیافت ا... و بیان این مطلب افزود: خانواده بزرگ بخش کشاورزی استان علیرغم مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و استان، با تلاش مضاعف و بی دریغ خود می کوشد تا کوچکترین خللی در تهیه و تامین مایحتاج غذایی مردم بوجود نیاید.

وی، ادامه داد: با توجه به قرار داشتن مزارع در فصل داشت و لزوم رصد و پایش تولیدات گیاهی به لحاظ تغذیه گیاهی، آبیاری و مبارزه با انواع آفات و بیماری ها باید گفت که مراحل داشت به مراتب سخت تر و مهم تر از مرحله کاشت است.  

 فتحی با اشاره به آفت سنک در مزارع کلزا، اظهار کرد: این آفت موجب کاهش 80 درصدی محصول تولیدی می شود و رصد و پایش مزارع کلزا از نظر میزان آلودگی به آفت مذکور بایستی بموقع توسط کارشناسان و متخصصین کشاورزی انجام و راهنمائی های لازم در خصوص نحوه مبارزه با این بیماری به کشاورزان ارائه شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه با تاکید بر رعایت دقت و بازرسی مناسب و بهینه مزارع توسط کارشناسان، و خاطرنشان ساختن این موضوع که علف های هرز در بعضی از مواقع می توانند 100 درصد مزارع را از بین ببرند، تصریح نمود: کارشناسان کشاورزی در بازدید از مزارع بایستی دقت لازم و کافی را داشته باشند تا بموقع بتوانند انواع آفات و بیمارهای مزارع را شناسایی و تمهیدات مناسب در راستای مبارزه و پیشگیری از این موارد را بکار گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت جهش تولید در بخش کشاورزی، ادامه داد: نامگذاری سال 99 از طرف مقام معظم رهبری تحت عنوان سال جهش تولید نشانگر ضرورت و اهمیت تحقق این امر در بخش های مختلف اقتصادی، صنعتی و علی الخصوص کشاورزی می باشد اگر بتوانیم تولیدات دیم محصولات کشاورزی استان را با تغذیه به موقع، مبارزه با آفات و بیماریها و آبیاری به موقع بارانی از یکهزار و 200 کیلوگرم به یکهزار و 300 کیلوگرم در هکتار ارتقاء دهیم یعنی فقط 100 کیلوگرم افزایش تولید داشته باشیم در این صورت جهش تولید در واحد سطح با شیب ملایم اتفاق خواهد افتاد.

 فتحی با بیان مجدد این موضوع که 800 هزار تن افزایش تولید در زیربخش های مختلف از جمله دام و طیور، زراعت، باغبانی و ... برای بخش کشاورزی استان در سال 99 تعریف شده است، گفت: برای تحقق و عینیت بخشیدن به این کار، واحدهای مختلف شیوه نامه و نحوه انجام اقدامات حوزه کاری خود در راستای افزایش تولید را تهیه و در اسرع وقت اعلام کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از انتخاب 2 نفر از مجموع 9 نفر از برگزیدگان برتر مروجین سامانه پهنه بندی کشوری از استان آذربایجان شرقی، تصریح کرد: این مهم امری مبارک و امیدبخش است و باید از این عزیزان در استان نیز به نحو شایسته تقدیر و تجلیل بعمل آید.

 فتحی ضمن تشکر از مدیران صداوسیمای استان آذربایجان شرقی به ویژه واحد اطلاعات و اخبار در انعکاس اخبار بخش کشاورزی استان افزود: استفاده از ظرفیت صدا وسیمای مرکز آذربایجان شرقی در زمینه ترویج کشاورزی و انتقال یافته های جدید علوم و فنون کشاورزی به کشاورزان و بهره برداران کشاورزی می تواند نقش بسزایی در افزایش تولید و جهش تولید محصولات زراعی استان ایفا نماید.

وی با اشاره به مشکل بوجود آمده در خصوص عدم تحویل نهاده های دامی توسط وارد کنندگان این نهاده ها به دامداران و مرغداران استان، گفت: خوشبختانه با پیگیری های مستمر معاونت بهبود تولیدات دامی استان ، نهاده های مذکور از طریق شرکت پشتیبانی دام تامین و در حال حاضر مشکل حادی در این خصوص وجود ندارد.

 فتحی در خصوص بند الف تبصره 18 نیز، اظهار کرد: نهضت توسعه و افزایش گلخانه ها در سطح استان با اتکاء به این منابع شکل گرفته است، لذا یارانه پروژه های گلخانه ای باید بموقع تامین و پرداخت گردد تا اجرا و عملیاتی ساختن این طرحها با موانع خاصی برخورد نکند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود با تبریک مجدد خود مبنی بر انتخاب شایسته و قاطع دکتر خاوازی به عنوان وزیر جهادکشاورزی از طرف مجلس شورای اسلامی، تاکید نمود: نقش و اهمیت منابع انسانی اعم از کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی در توسعه و رونق کشاورزی استان، غیرقابل انکار و چشمگیر است، ارج نهادن به منابع انسانی و مدیریت یکپارچه استانها و اصلاح ساختارها و شروع آن از مراکز تحقیقاتی؛ جزو اهداف و برنامه های دکتر خاوازی وزیر محترم جهادکشاورزی است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید