Iranian Agriculture News Agency

مبارزه با سن لازمه تولید گندم با کیفیت است

آغاز مبارزه با آفت سن غلات در آذربایجان‌شرقی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از آغاز مبارزه با آفت سن غلات در مزارع گندم آذربایجان‌شرقی خبر داد.

آغاز مبارزه با آفت سن غلات در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، محمود کیا در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه پایش و بررسی مزرعه‌ای توسط کارشناسان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد اظهار داشت: در مزارعی که در حد نرم مبارزه باشند گندم‌کاران با راهنمایی کارشناسان اقدام به مبارزه شیمیایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های بهاره، رگبارهای فصلی و رطوبت بالا در مزارع نیاز به پیشگیری و کنترل بیماری‌های غلات را افزایش می‌دهد، گفت: به زارعان توصیه می‌شود، قبل از شیوع هرگونه بیماری در مزارع غلات نسبت به سمپاشی به ویژه در مزارع آبی اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: با توجه به محدودیت زمانی لازم است در اسرع وقت نسبت به مبارزه با علف‌های مزارع گندم و جو در مناطق سرد استان اقدام شود و در صورت ریزش سن مادری نیز به محض رسیدن به حد مبارزه اقدام به سمپاشی کنند.

وی ضمن اشاره به اهمیت محصول گندم و استراتژیک بودن آن برای کشور گفت: یکی از عوامل موثر در تولید بالای گندم، پایش و مبارزه با سن غلات، قبل از طغیان در مزارع کشاورزی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گفت: طرح پایش، ردیابی و مبارزه با سن غلات باید قبل از طغیان در مزارع کشاورزی انجام و عملیاتی شود.

کیا با اشاره به اهمیت و استراتژیک بودن محصول گندم برای کشور گفت: یکی از عوامل مؤثر در تولید بالای گندم، مبارزه با آفت سن گندم است.

وی با بیان اینکه اولین ریزش سن مادری از اکثر شهرستانها اعلام شده است افزود : به منظور مبارزه آگاهانه، به موقع و همگانی، فعالیت‌هایی از قبیل اجرای دوره‌های آموزشی مجازی، ، نصب بنر و توزیع اطلاعیه‌های فنی و ترویجی بین بهره برداران انجام می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از  آغاز انجام مبارزه با سن گندم در مرحله مادری در اراضی کشاورزی آلوده به مهمترین آفت گندم خبر داد و با بیان اینکه خسارت سن گندم از نظراقتصادی همواره در کشور ما مطرح بوده وتوجه ویژه به مبارزه با این آفت همیشه باید مد نظر گندم کاران استان باشد گفت: میزبان اصلی این آفت گندم و جو است.

وی با بیان اینکه پوره های سن گندم بیشتر عمرشان را روی خوشه غلات سپری می کنند و از دانه های گندم و جو تغذیه می کنند ادامه داد: پنج مرحله سن پورگی وجود دارد و حشرات کامل جدید به چربی بیشتر نیاز داشته و پوره های سنین آخر تحرک کمتری دارند و دراین مرحله اگر گندم ها زود برداشت شوند این حشرات قادر نخواهند بود به میزان کافی چربی ذخیره کنند و این مسئله در بقای آنها درآینده اثر می گذارد.

 کیا با بیان اینکه وقتی حشرات کامل برای پرواز آماده شدند و در عین حال شرایط در مزارع مناسب باشد شروع به پرواز مهاجرتی می کنند و به اماکن زمستان گذران می روند ادامه داد: ازاین رو مبارزه جدی با سن گندم جهت جلوگیری ازخسارت کمی و کیفی اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به ریزش سن مادری وآلودگی مزارع غلات در تعدادی از شهرستان های سن خیز استان گفت: ستاد مبارزه همگانی با سن غلات استان کار خود را با بسیج دستگاه های سمپاش400، 700 و2000 لیتری پشت تراکتوری و توربولاینر، با مشارکت مردمی جهت مبارزه همگانی با سن غلات شروع کرده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید