Iranian Agriculture News Agency

برابر برنامه ابلاغی معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی، اقدامات لازم در خصوص گندم، جو و محصول کلزا در سطح استان به عمل آمده است

پیشتازی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: برابر برنامه ابلاغی معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی، اقدامات لازم در خصوص گندم، جو و محصول کلزا در سطح استان به عمل آمده است.

پیشتازی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در نشست دکتر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با مدیران ارشد این وزارت و روسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها که با رویکرد "ارزیابی وضعیت کشاورزی، مسائل و مشکلات و ارائه پیشنهادات" به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد ضمن تبریک انتصاب دکتر خاوازی به سمت مقام عالی وزارت جهادکشاورزی به جامعه کشاورزی کشور ، از پیشتازی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: سطح زیرکشت گندم آبی در سطح استان با کاهش مختصری مواجه بود که دلیل عمده آن نیز مربوط به کم بودن اراضی آبی محض در محصول گندم می باشد در بقیه محصولات تقریباً مطابق برنامه ابلاغی پیشرفت داشته ایم.

وی، ادامه داد: طبق برنامه ابلاغی سهم استان در خصوص کشت کلزا، به میزان 5 هزار هکتار اجرا و عملیاتی شده و سطح سبز آن در وضعیت خوبی قرار دارد.  

 فتحی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و استان و مشکلات پیش آمده در این زمینه، اظهار کرد: همکاران ما در استان آذربایجان شرقی در راستای تغذیه مناسب و به موقع گیاهان، مبارزه با علف های هرز و مبارزه با انواع بیماری ها و آفات، ابتکارهای جالبی از جمله راه اندازی رادیوهای اینترنتی ، اجرای کلاس های مجازی و گروه های مختلف در فضای مجازی جهت ارتباط کارشناسان پهنه با کشاورزان و اطلاع رسانی بموقع به این عزیزان در زمینه توصیه های کشاورزی و فنی به بهره برداران کشاورزی بکار بسته اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص گلخانه ها نیز، گفت: سهم گلخانه ای استان طبق برنامه ابلاغی بالغ بر 110 هکتار بود که خوشبختانه 134 هکتار اجرایی شد، اصلاح گلخانه ها نیز 11 هکتار ابلاغ شده بود که 13 هکتار اصلاح و اجرایی شد.

وی ادامه داد: توسعه باغات در اراضی شیبدار براساس ابلاغیه 172 هکتار بود که 183 هکتار اجرا و عملیاتی شده است، خط اعتباری مکانیزاسیون برابر برنامه ابلاغی 81 میلیارد و 900 میلیون تومان بود که 87 میلیارد و 600 میلیون تومان جذب شده است که بیش از 107 درصد جذب شد.

 فتحی با بیان اینکه بالغ بر 150 میلیارد تومان از محل بند الف تبصره 18 تسهیلات در زیربخش های مختلف مخصوصاً در گلخانه ها جذب و به متقاضیان پرداخت شده است افزود: در رفع تداخل پلاکات ثبتی رتبه استان بین رتبه های اول تا سوم قرار دارد که تا این لحظه 142 پلاک طرح و تعیین تکلیف شده است.

وی در خصوص شیلات و امور آبزیان نیز عنوان کرد: در شیلات و آبزیان نسبت به برنامه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی از رشد یازده درصدی برخورداریم.

 فتحی با اشاره به بروز سیل در استان و خسارات ناشی از این حادثه به محصولات کشاورزی، تصریح کرد: در این خصوص 30 میلیارد تومان تسهیلات و 15 میلیارد تومان وام بلاعوض به استان اختصاص یافته بود که تاکنون 20 میلیارد تومان از تسهیلات و 10 میلیارد تومان از کمک های بلاعوض پرداخت شده است، مبلغ 20 میلیارد تومان نیز به کارهای زیربنایی و زیرساخت های کشاورزی اختصاص یافته که موافقت نامه آن مبادله و به خواست خدا در آینده نزدیک کار اجرایی آن شروع خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به لزوم تامین اعتبارات برنامه های ستاد احیاء دریاچه ارومیه از اول سالجاری، گفت: دیون پرداخت نشده سنوات گذشته به پیمانکاران این طرح یکی از مشکلات اساسی در این خصوص می باشد که باید با برنامه ریزی و تخصیص اعتبار، دیون پیمانکاران پرداخت شود.

 فتحی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به پروژه رودخانه های مرزی، اظهار کرد: تقریباً تمام پروژه های رودخانه های مرزی استان به اتمام رسیده است و فقط دو پروژه با پیشرفت فیزیکی 85 و 98 درصدی در حال اجرا می باشند که بایستی با تزریق اعتبار ، مرحله دوم پروژه های مرزی آغاز و عملیاتی شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید