Iranian Agriculture News Agency

با تغییر الگوی کشت ، تاثیرات منفی ناشی از تحریمهای اعمال شده در امر واردات نهاده های دامی کاهش می یابد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور علاوه بر مختل کردن کسب و کار مردم، صادرات و واردات محصولات کشاورزی را تحت الشعاع قرار می دهد.

با تغییر الگوی کشت ، تاثیرات منفی ناشی از تحریمهای اعمال شده در امر واردات نهاده های دامی کاهش می یابد

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات ناشی از ویروس کرونا در بخش کشاورزی استان که در اتاق جلسه برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: تداوم تحریم اقتصادی در ماه‌های اخیر و شیوع بیماری کرونا در کشور، خواه ناخواه تاثیر نامطلوبی بر فعالیت های اقتصادی منجمله کشاورزی استان و کشور برجا گذاشته است.

وی ادامه داد: شیوع بیماری کرونا در کشور، علاوه بر اینکه فعالیت های معیشتی و کسب و کار مردم را مخدوش ساخته؛ صادرات و واردات محصولات کشاورزی استان از جمله واردات نهاده های دامی مورد نیاز را نیز تحت الشعاع قرار داده است، این موضوع موجب نگرانی هایی در تولید، صادرات و واردات محصولات کشاورزی استان شده است که بایستی کارشناسان و متخصصین کشاورزی برای رفع این موانع و مشکلات پیشرو، راهکارهای علمی و عملی لازم را ارائه دهند.  

فتحی با اشاره به این که یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی زراعی در سطح استان آذربایجان شرقی قرار دارد، اظهار نمود: از این میزان 800 هزار هکتار به اراضی دیم و 400 هزار هکتار به اراضی آبی و نیمه آبی اختصاص دارد، معمولاً 50 درصد اراضی دیم به صورت آیش و بلاکشت باقی می مانند با توجه به محدودیت هایی که به لحاظ تحریم اقتصادی و مضافاً شیوع بیماری کرونا در کشور و استان اتفاق افتاده و با عنایت بر اینکه فعالیت های تولیدی، صادرات و فعالیت های کشاورزی تعطیل پذیر نیست؛ می توان از اراضی بلاکشت با در نظرگرفتن موارد و مباحث علمی و تناوب کشت؛ استفاده بهینه و حداکثری نمود تا در حد امکان برخی از این موانع و کمبودها برطرف شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: نامگذاری سال 99 تحت عنوان سال جهش تولید از طرف مقام معظم رهبری ایجاب می کند تا زمینه‌های افزایش تولید در واحد سطح و جهش تولید در محصولات کشاورزی را فراهم سازیم.

وی ادامه داد: در بحث تولیدات دامی یکی از راهکارهای موثر در راستای جهش تولید، ارائه برنامه، تعریف عملیات اجرایی و تدوین شیوه نامه های مقتضی در این خصوص می باشد که باید توسط کارشناسان کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

فتحی گفت: با احصاء واحدهای تولیدی دام و طیور استان و میزان برآورد دقیق تولید واحدها، می توان بدون ایجاد زیرساخت های جدید و احداث اماکن دامی تازه؛ با تدوین برنامه های تخصصی و علمی ظرفیت تولیدی واحدهای فعال را در راستای جهش تولید ارتقاء بخشید.

وی عنوان کرد: تغییر الگوی کشت مزارع زراعی از جمله مزارع گندم، یکی دیگر از روش هایی است که می تواند در راستای کاهش محدودیت‌ها و موانع بوجود آمده در واردات نهاده های دامی مورد بازنگری و تحقیق و بررسی قرار گیرد. در این روش می توان با تغییر الگوی کشت و اختصاص مزارع به کاشت جو و ذرت، تاثیرات منفی ناشی از تحریم های اعمال شده در امر واردات نهاده های دامی را کاهش داد.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت ارائه آمار دقیق و متقن از باغات و اراضی زراعی استان در خصوص افزایش عملکرد در واحد سطح، تصریح کرد: تطبیق آمار و بروز کردن ارقام و اعداد مربوط به سطح باغات و اراضی زراعی آذربایجان شرقی، اصلی ترین اقدام عملیاتی ممکن در راستای کاهش نواقص و رفع موانع پیشرو در بخش باغات و زمین های کشاورزی استان است که بایستی این مهم صورت پذیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود با یادآوری تاثیرگذاری مثبت و مطلوب مباحث ترویجی و آموزش های علمی کشاورزی به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی در راستای افزایش تولید در واحد سطح، گفت: ایجاد و راه اندازی تشکلها، اتحادیه ها و ساختارهای مردم نهاد در بخش کشاورزی، از دیگر روشها و راهکارهای جهادی است که می تواند جهش تولید در واحد سطح را محقق کند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید