Iranian Agriculture News Agency

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر مبتلاشدن حیوانات به کرونا در دسترس نیست

اعلام مهمترین اقدامات خودمراقبتی در پیشگیری از کروناویروس در مشاغل دامداری وکشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر مبتلاشدن حیوانات به کرونا در دسترس نیست .

اعلام مهمترین اقدامات خودمراقبتی در پیشگیری از کروناویروس در مشاغل دامداری وکشاورزی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه متاسفانه تاکنون بیماری کوید - 19 ناشی از کروناویروس تعداد زیادی را در سطح جهان و ایران مبتلا و قربانیان زیادی را گرفته است گفت:  در این بین بعضی از مشاغل در اهمیت بیشتری داشته و خطر ابتلا و انتقال در آنها بیشتر است که از جمله آنها مشاغل کشاورزی و دامداری است. باتوجه به اینکه این بیماری درمان خاصی ندارد در نتیجه برای کاهش شانس ابتلا به کار بستن توصیه هایی است که لازم است از طرف کشاورزان و دامداران عزیز رعایت شود .

وی با بیان اینکه کلیه کشاورزان و دامداران باید برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، بهداشت فردی خود را رعایت کرده و از مصرف کودهای انسانی و حیوانی در مزرعه اجتناب کنند افزود: هم‌چنین تا حد امکان از تماس مستقیم با حیوانات وحشی و اهلی پرهیز کرده و هنگام کار با کود، خاک و ابزار کار و سایر سطوح که امکان آلودگی وجود دارد حتماً از دستکش استفاده کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه اگر چنانچه کارکنان دامداری‌ها آلوده به کروناویروس باشند از تماس با دام خودداری کرده و در صورت مشکوک به ابتلا، از ماسک، لباس کار و چکمه‌ها در محیط کار خود استفاده کنند ادامه داد: هم‌چنین دامداران باید پس از اتمام کار، استحمام کرده و لباس‌های آلوده خود را بشویند و سپس محل نگهداری حیوانات را مرتب گندزدایی کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این که در بیشتر مواقع محل نگهداری حیوانات در مجاورت محل سکونت افراد است باید نظافت محل سکونت را نیز رعایت کرده و سطوح را به طور مرتب با استفاده از الکل یا مواد ضدعفونی کننده دارای کلر پاک کنند.

 فتحی با بیان اینکه لازم است در مکان‌هایی با رطوبت بالا همچون پرورش شیلات و شالیزارها از لوازم حفاظت فردی از قبیل دستکش، چکمه و لباس کار حتما استفاده شود گفت: توصیه می‌شود تا حد امکان از توالت‌های بهداشتی در مزارع بزرگ استفاده شود و در صورت استفاده مشترک از ماشین آلات کشاورزی بین کشاورزان، باید بعد از اتمام کار کلیه سطوح تماس ضدعفونی شود.

وی با بیان اینکه از تماس مستقیم دست و ترشحات با محصولات کشاورزی قابل عرضه در بازارهای نزدیک محله خودداری کرده و از سموم کشاورزی برای گندزدایی سطح محصولات استفاده نشود افزود: استفاده از فاضلاب‌های صنعتی و انسانی برای آبیاری محصولات کشاورزی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد؛ هم‌چنین از خوردن و آشامیدن در مزرعه بدون دسترسی به آب و مواد شوینده خودداری کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه باز گذاشتن در و پنجره منزل، انبار و محیط نگهداری دام و طیور اجازه دهند تا هوا تهویه شود و لباس کار خود را از سایر لباس‌ها جدا کرده و لباس کار به وسایل مورد استفاده خود را در معرض نور خورشید به دلیل خاصیت میکروب کشی آن قرار دهند ادامه داد: کارگران برداشت کننده محصول باید دست‌های تمیز، ناخن‌های کوتاه و موی بسته داشته باشند و در حین برداشت از کشیدن سیگار خودداری کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر مبتلاشدن حیوانات در دسترس نیست اما لازم است تا توصیه‌های بهداتی در این خصوص رعایت شود افزود: بعد از تماس با حیوانات دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و حیواناتی که معلوم نیست از کجا آمده‌اند و به خصوص حیوانات وحشی را به عنوان حیوانات خانگی نگهداری نکنند و اگر حیوانی سابقه تماس با موارد مشکوک به ابتلا را داشت در دوره شیوع پیشنهاد می‌شود تا قرنطینه شده و مورد آزمایش قرار گیرد و  باید همواره سطوح دارای تماس مشترک چون دستگیره ‌در، میله راه پله، پشتی صندلی‌ها، فرمان خودرو و ... ابتدا نظافت و سپس گندزدایی شود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید