Iranian Agriculture News Agency

استان آذربایجان شرقی در تولید محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی دارای مزیت های نسبی ویژه ای است

با کشاورزی قراردادی ، مسائل و مشکلات مربوط به تنظیم بازار و بهره وری سامان می یابد

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی در تولید محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی دارای مزیت های نسبی ویژه ای است.

با کشاورزی قراردادی ، مسائل و مشکلات مربوط به تنظیم بازار و بهره وری سامان می یابد

فیروز باقرزاده در گفتگو با خبرنگار ایانا ضمن بیان این مطلب افزود: پتانسیل استان آذربایجان شرقی در تولید محصولات کشاورزی نزدیک به 5 میلیون تن در سال می باشد که در سالهای زراعی مختلف بر اساس شاخص های خاصی دارای نوسانات است.

وی ادامه داد: 70 درصد تولیدات سالانه محصولات کشاورزی در استان و 30 درصد مابقی به سایر استانها و کشورهای هدف که حدود 50 کشور را شامل می گردد صادر می شوند.  

باقرزاده با اشاره به این موضوع که ارزش صادرات محصولات کشاورزی استان در سال 98 نزدیک به 310 میلیون دلار بود که نسبت به سال گذشته از افزایش 40 درصدی برخوردار است، اظهار نمود: 67 درصد از کل صادرات محصولات باغی است که 50 درصد آن نیز به کشمش اختصاص دارد، سهم صادرات محصولات کشاورزی از صادرات استان 12.5درصد می باشد و همچنین سهم صادرات محصولات کشاورزی استان از کشور 4.5 درصد است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: علل افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی در اوایل سالجاری به دلیل افزایش صادرات محصولات گلخانه ای شامل گوجه فرنگی، خیار، قارچ، گلهای زینتی و همینطور رونق بازار کشمش و رفع تعهد ارز حاصل از صادرات به کشورهای عراق و افغانستان است.

وی با بیان اینکه 14 درصد محصولات صادراتی کشاورزی استان فرآورده های دامی از جمله لبنیات و ... و 4 درصد محصولات صادراتی به محصولات زیربخش زراعی شامل کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، خیار و ... می باشد، افزود: در طی سالهای اخیر سهم صنایع تبدیلی افزایش یافته بطوریکه حدود 14 درصد محصولات صادراتی کشاورزی استان آذربایجان شرقی به خود اختصاص یافته است .

مهندس باقرزاده گفت: برای 4 میلیون تن از تولیدات کشاورزی استان، صنایع تبدیلی و تکمیلی ظرفیت ایجاد شده است که در صادرات محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده نقش بسزایی ایفاء می کند.

وی، ادامه داد: ارزش صادرات محصولات کشاورزی در سال 87 به ازاء هر کیلوگرم 920 تومان بود که خوشبختانه این رقم در سال 97 به 5 الی 6 برابر افزایش یافته است، این امر نشانگر ایجاد فرصت ها و ظرفیت هایی است که در بخش کشاورزی استان بوجود آمده است لذا بایستی این ظرفیت ها و فرصت های ایجاد شده در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با حمایت سایر دستگاههای دارای تکالیف افزایش یابد. 

مهندس باقرزاده با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره تولید و ارزش افزوده محصولات کشاورزی، افزود: با تکمیل زنجیره تولید و ارزش افزوده محصولات زراعی از جمله انگور و سیب که استان در تولید آنها از مزیت نسبی برخوردار است، می توان با ایجاد اشتغال؛ محصولات تولیدی را در زمان مناسب و پس از فرآوری با قیمت متعادل به بازار مصرف ارائه کرد.

وی، اظهار نمود: در تمامی شهرستانهای استان، اتحادیه های سازمان تعاون روستائی و تعاونی های تخصصی زیربخشها و تشکلهای مردمی شامل خانه کشاورز، و نظام صنفی کشاورزی براساس وظایف و تکالیف در کنار واحدهای زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی در خدمات دهی، آموزش و ترویج در خدمت تولید و تولیدکنندگان عزیز انجام وظیفه می‌کنند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه کشاورزان به عنوان تولیدکنندگان محصولات کشاورزی وظایف مهمی را عهده دار هستند، اضافه کرد: در سال گذشته وزارت جهادکشاورزی سیاست های حمایت از تولیدکنندگان را تحت عنوان کشاورزی قراردادی به سازمان جهادکشاورزی استانها ابلاغ کرده است، که با این روش حمایتی مسائل و مشکلات مربوط به تنظیم بازار و بهره وری سامان خواهد پذیرفت.

باقرزاده در خصوص واردات محصولات کشاورزی به کشور و استان نیز، گفت: عمده محصولات کشاورزی وارداتی استان شامل ذرت، کنجاله سویا، جو و برنج است که با توجه به پیشرفت صنعت مرغداری در سطح استان و ایجاد ظرفیت های قابل توجه در این صنعت، واردات نهاده های دام و طیور در راستای تقویت ظرفیت های تولیدی می باشد.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود، ادامه داد: توسعه کشت کلزا و دانه های روغنی یکی از اولویت های اساسی وزارت جهادکشاورزی در راستای کاهش واردات نهاده های دامی و افزایش خوداتکائی در تولید این محصولات می باشد که خوشبختانه در این استان نیز برنامه های پیش بینی شده با موفقیت روبرو است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص بیمه محصولات کشاورزی نیز، تصریح نمود: بیمه محصولات کشاورزی یکی از مباحث حائز اهمیت در این زمینه است، صندوق بیمه محصولات کشاورزی با حمایت از طرف دولت و پرداخت  یارانه؛ عهده دار جبران غرامت های محصولات کشاورزی ناشی از حوادث طبیعی اعم از سرمازدگی دیررس، بارش شدید تگرگ، سیل، زلزله و سایر حوادث است که باید کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی با بیمه نمودن محصولات با خیال آسوده به فعالیت های خود ادامه دهند.

باقرزاده در بخش پایانی سخنان خود، گفت: سازمان جهادکشاورزی استان در طول سال 98 طی پنج مرحله، 377 پروژه عمرانی و زیربنائی کشاورزی را با اعتباری بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان با استفاده از منابع تسهیلات بانکی و دولتی افتتاح و یا عملیات اجرایی آن را در سطح استان آغاز کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید