Iranian Agriculture News Agency

جایگاه تعاونیها و نقششان در افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی، اجتناب ناپذیر است

مدیر سازمان تعاون روستائی استان آذربایجان شرقی گفت: جایگاه تعاونیها و لازمه موجودیت آنها و همینطور نقششان در افزایش راندمان تولید، اجتناب ناپذیر است.

جایگاه تعاونیها و نقششان در افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی، اجتناب ناپذیر است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی اکبر نژادرضا گفت: وجود تشکل ها در بخش کشاورزی یک ضرورت است اما در کمیت و کیفیت تشکلها نسبت به نیاز ، راه درازی پیش رو داریم. هم ما به عنوان دولت باید در جهت تبیین و ترویج جایگاه تعاونیها تلاش کنیم هم عملکرد خود شرکتها نباید مانع  برجسته شدن ضرورت تشکل ها شده باشد.

وی گفت: هر بنگاه تولیدی، باید  یک بنگاه اقتصادی باشد یعنی فعالیّت کردن در آن بخش مقرون به صرفه و سودآور باشد اما نه شش دهم هکتار باغ ما را به این هدف رهنمون می سازد و نه یک و دودهم هکتار زراعت، بنابراین برای ارتقای راندمان تولید در این بخش و مقرون به صرفه بودن آن، لزوماً باید یکجا کشتی یا یکپارچه سازی اراضی براساس قانون یکپارچه سازی اراضی اتفاق افتد چرا که این امر مقدمه مکانیزاسیون در فعالیت کشاورزی و استفاده از تکنولوژی جدید هست و اینها عملی نمی شود مگر این که ایجاد و فعالیت تعاونیهای تولید و سهامی زراعی یا کشت و صنعت ها جدی گرفته شود.

مدیر سازمان تعاون روستائی استان با بیان اینکه این امر با تحکم و تحمیلی نمی شود بلکه داشتن رغبت و تمایل خود بهره برداران هست که به ما کمک می کنند تا به سمت ایجاد تشکل ها گام برداریم افزود: در حال حاضر فاصله ای که بین تولید کنندگان عادی و تولید کنندگان برتر وجود دارد تفاوت فاحشی است.

وی افزود: ۱۴تن در هکتار رکورد تولید گندم تولیدکنندگان برتر است در صورتی که متوسط تولید مان حدود سه تن می باشد. پس ظرفیت تولید وجود دارد و امکان اجرایی شدن آن هم مقدور است و عملی نشدن آن، به نحوه عملکرد بهره برداران، عدم استفاده از تکنولوژی جدید، بذور اصلاح شده و عدم مبارزه صحیح با آفات و بیماریها و... مربوط می شود. چرا که در حال حاضر  بیشترین سطح کشت و تولید توسط تولیدکنندگان روستایی با سطح اراضی کم بوده و استفاده بهینه از منابع تولید اعم از خاک، آب و نیروی انسانی میسر نیست مگر اینکه تجمیع اراضی و یا یکجاکشتی با تشکیل شرکتها اتفاق افتاده و امکان کشت  مکانیزه با تکنولوژی روز و تکمیل زنجیره تولید و ارزش در سایه عمل جمعی را فراهم سازد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید