Iranian Agriculture News Agency

اختصاص سالیانه 5000 میلیارد ریال یارانه به زیربخش دام در استان آذربایجان شرقی

سالانه بیش از ۵۵۰ هزار تن شیر به صورت سنتی و صنعتی در استان آذربایجان شرقی تولید می شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سالانه بیش از 550 هزار تن شیر به صورت سنتی و صنعتی در استان آذربایجان شرقی تولید می شود.

اختصاص سالیانه  5000 میلیارد ریال یارانه به زیربخش دام  در استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حبیب شریفیان در برنامه زنده تلویزیونی تراز صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی شبکه سهند که با محوریت بررسی مشکلات تولیدکنندگان لبنیات در استان و پتانسیل و چالشهای صنعت لبنیات استان تولید و پخش شد، ضمن بیان این مطلب افزود: تولید شیر سنتی در کشور و به تبع آن استان آذربایجان شرقی نیز بیشتر از شیر صنعتی است، 60 الی 70 درصد شیر تولیدی به صورت سنتی و 30 الی 40 درصد آن به صورت صنعتی در استان تولید می شود.

وی ادامه داد: سالانه 300 تا 400 هزارتن لبنیات اعم از شیر پاستوریزه و سایر مواد لبنی در استان تولید می شود.  

شریفیان با اشاره به موضوع لبنیات و مصرف در جامعه و چرخه تولید و فرآوری مواد لبنی، اظهار نمود: متاسفانه در سالهای گذشته حمایتهای بی رویه، تخصیص وام های کم بهره و حتی وامهای ارزی به رشد بی رویه صنایع لبنی دامن زده است، وقتی ظرفیت فرآوری بیش از تولیدات باشد باعث بروز مشکلات و چالش های متعددی در این زمینه خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: اگر تولیدکنندگان لبنیات استان در قالب زنجیره ارزش و زنجیره تولید فعالیت نمایند، تامین مالی زنجیره ارزش و زنجیره تولید خواهد توانست تمام واحدها و حلقه های تولید را پشتیبانی و حمایت نماید.

وی با اشاره به این که واحدهای تولید مواد لبنی در سطح استان به صورت جزیره ای عمل می کنند، ادامه داد: هر سال نزدیک به 5000 میلیارد ریال یارانه به زیربخش دام در استان آذربایجان شرقی اختصاص می یابد، متاسفانه این یارانه ها در قالب زنجیره ارزش و تولید مورد بهره برداری قرار نمی گیرند و در یک بخش می مانند. 

 شریفیان به تولیدکنندگان صنایع لبنی توصیه کرد تا با تشکیل زنجیره هایی در قالب تشکلهای تولیدی اعم از اتحادیه دامداران، انجمن صنایع تبدیلی و کارخانجات خوراک دام نسبت به تولید و فرآوری مواد لبنی اقدام نمایند تا هم قیمت تمام شده محصولات افزایش نیابد و هم محصولات تولیدی تقاضامحور و اقتصادی باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص موضوع دخالت و یا عدم دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات لبنی، اظهار نمود: حمایت های دولت از تولیدکنندگان لبنیات بیشتر در قالب پشتیبانی و حمایت از تولید و تامین نهاده های مورد مصرف برای تولیدات دام و طیور می باشد که در نهایت به عنوان مواد اولیه کارخانجات و صنایع در راستای تولید شیر و گوشت انجام می گیرد.

وی اضافه نمود: دولت با تامین ارز 4200 تومانی برای واردات و تامین نهاده های دامی، پرداخت یارانه در بخش کشاورزی در زیرمجموعه زراعت برای تولید علوفه، آب، برق، کود و سم تلاش می کند تا تولیدکنندگان و فعالین این بخش به راحتی بتوانند به فعالیت تولیدی خود ادامه دهند، متاسفانه گاهاً به دلیل عدم پیوستگی زنجیره ارزش و زنجیره تولید این تسهیلات به واحدهای تولیدی منتقل نمی شود.

شریفیان با اشاره به وجود قیمت مصوب برای فروش شیر تولیدی توسط تولیدکنندگان شیر در سطح استان، گفت: در برخی موارد مشاهده می گردد که شیرهای کیفی با قیمت بالاتر از قیمت مصوب خرید و فروش می شوند، طبق توافق های به عمل آمده بین خریداران و فروشندگان مواد لبنی از جمله شیر، قیمت ها بیشتر و گاهاً کمتر از قیمت مصوب می باشد.

   معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر این نکته که بحث صادرات یکی از روش های تنظیم بازار، تنظیم تولید و حمایت از تولید و توسعه پایدار است، در خصوص صادرات محصولات لبنی اظهار نمود: استاندارد لبنیات ایران از کشور توسعه یافته و پیشرفته ای همچون آمریکا خیلی بیشتر و سختگیرانه تر است، صادرات محصولات لبنی ایران به اکثر کشورهای اروپایی، روسیه و منطقه خلیج فارس در سایه همین استانداردهای سختگیرانه صورت می گیرد و این امر نشانگر تبعیت و پیروی ما از استانداردهای بین المللی است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید