Iranian Agriculture News Agency

کشت دانه روغنی کلزا در حوزه دریاچه ارومیه در دستورکار سازمان جهادکشاورزی استان است

تولید سالانه نزدیک به سه میلیون تن محصولات زراعی در استان آذربایجان شرقی

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: کشت دانه روغنی کلزا در حوزه دریاچه ارومیه در دستورکار سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارد.

تولید سالانه نزدیک به سه میلیون تن محصولات زراعی در استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، جلال رحیم زاده در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب افزود: کشت دانه روغنی کلزا در حوزه دریاچه ارومیه در دستورکار سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارد و با توجه به اینکه این محصول از محصولات کم آب بر بوده و در استراتژی تامین روغن نقش دارد نسبت به سایر محصولات در اولویت کاری است.

وی ادامه داد: وسعت کل اراضی کشاورزی استان حدود یک میلیون و 256 هزار هکتار است که از آن 414 هزار هکتار زیرکشت محصولات زراعی آبی و نیمه آبی و 842 هزار هکتار آن به کشت محصولات زراعی دیم اختصاص دارد.  

رحیم‌زاده با اشاره به اینکه میزان تولیدات محصولات زراعی استان از سایر محصولات بیشتر است، اظهار نمود: سالانه نزدیک به سه میلیون تن محصولات زراعی در استان تولید می شود که امسال حدود 63 هزار هکتار به کشت گندم آبی با ارقام پرتولید از جمله پیشگام، زرین، میهن و Mv17 و در حدود 406 هزار هکتار به کشت گندم دیم عمدتاً در شهرستانهای هشترود، چاراویماق، میانه، مراغه، ملکان و سایر شهرستانها با تنوع ارقام حدود 10 رقم از جمله آذر 2 ، رصد، صدرا، اوحدی، هما و باران اختصاص داده شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: در شهرستانهای حاشیه دریاچه ارومیه از جمله عجب شیر، بناب و ... محصولاتی همچون سیب زمینی، پیاز و سبزی و صیفی جات براساس برنامه تنظیمی الگوی کشت و سیاست های احیاء دریاچه ارومیه انجام می گیرد که از جمله کاهش کشت محصولات آببر و اجرای الگوی کشت محصولات کم آببر از جمله دانه روغنی کلزا و حبوبات و سورگوم علوفه ای و شبدر با اولویت قراردادن کشاورزی حفاظتی و افزایش مواد آلی خاک با روش های حفظ بقایای گیاهی و کاهش خاک ورزی و جایگزینی آن با روش کم خاکورزی و اجرای کشت های مستقیم با اعطای تسهیلات یارانه ای نسبت به تزریق دستگاهها و ماشین آلات کشت مستقیم در نفوذپذیری رطوبت و ذخیره سازی آب در سفره‌های زیرزمینی کمک کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید