Iranian Agriculture News Agency

روند انتخاب ، شناسایی و معرفی تولیدکنندگان نمونه و برتر کشاورزی آذربایجان شرقی تشریح شد

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی روند انتخاب ، شناسایی و معرفی تولیدکنندگان نمونه و برتر کشاورزی آذربایجان شرقی را تشریح کرد

روند انتخاب ، شناسایی و معرفی تولیدکنندگان نمونه و برتر کشاورزی آذربایجان شرقی تشریح شد

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، میکائیل حاتمیان در آئین تجلیل از الگوهای برتر بخش کشاورزی استان که با حضور معاونین استاندار آذربایجان شرقی ،  اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، معاونین و مدیران استانی و مدیران شهرستان و جمع کثیری از کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی استان در مجتمع فرهنگی رفاهی شهید کسایی تبریز برگزار شد، ضمن بیان این مطلب و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص استقلال کشور افزود: استقلال کشور در گرو استقلال اقتصادی به ویژه خودکفایی و تامین امنیت غذایی است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری بر این مبناست که تولید و امنیت غذایی کشور پایدار باشد.  

 حاتمیان در رابطه با ضرورت و اهداف انتخاب الگوهای کشاورزی استان، اظهار نمود: ارج نهادن به زحمات و تلاش های تولیدکنندگان برتر کشاورزی استان، نشانگر اهمیت و نقش کشاورزی در تامین مایحتاج غذایی جامعه است و این امر موجب ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین شاغلین کشاورزی شده و موجبات تشویق این عزیزان در راستای ادامه فعالیت های سازنده و تولید می شود.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان ، گفت: تجلیل از نمونه های برتر کشاورزی استان زمینه لازم برای تبادل تجربیات موفق، برقراری ارتباط با مسئولین استان و ترویج و تشویق برای فعالیت کشاورزی در سطح استان را به بار می آورد.

وی، ادامه داد: روند انتخاب نمونه های برتر کشاورزی بدین صورت است که کمیته انتخاب و شناسایی و معرفی تولیدکنندگان برتر با حضور نمایندگان معاونت بهبود تولیدات گیاهی، معاونت بهبود تولیدات دامی، مدیریت صنایع تبدیلی و تکمیلی، مدیریت آب و خاک، ادارات تابعه، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، سازمان تعاون روستائی آذربایجان شرقی، اداره کل امور عشایر و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تشکیل و پس از بحث و بررسی پرونده های ارسالی که به تعداد 312 فقره بود در نهایت 109 فقره پرونده با بررسی کمیته داوری به عنوان نمونه های برتر استان انتخاب شد. 

 حاتمیان، افزود: بعد از انتخاب نمونه های برتر استانی، این افراد برای انتخاب رتبه های اول کشوری به ستاد انتخاب نمونه های معاونت آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی ارسال شد که در نهایت 3 نفر از آنها در سطح کشور به مقام های اول کشور دست یافتند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان ، اظهار کرد: شاخص های اصلی برای انتخاب نمونه های استانی شامل استراتژیک بودن محصول از نظر امنیت غذایی بویژه صادرات محصول، ارزآوری مانند محصولات زراعی و باغی از جمله گندم، کلزا؛ اهمیت رشته از بابت توسعه پایدار و حفظ محیط زیست مانند زنبورداری یا کشتهای گلخانه ای، جایگاه رشته در طرحهای محوری وزارت جهادکشاورزی مانند تامین روغن و پروتئین مورد نیاز کشور، اهمیت رشته از لحاظ بهره برداری از عوامل محدودکننده تولید و زیادی تعداد بهره برداران در رشته مورد نظر می باشد مانند کشاورزان گندمکار و غلات کار که جزو محصولات کشوری هستند.

وی، اضافه کرد: معاونت بهبود تولیدات گیاهی با 31 درصد نمونه ها رتبه اول، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی با 18 درصد و معاونت بهبود تولیدات دامی با 17 درصد ، رتبه های اول تا سوم نمونه های استانی را به خود اختصاص دادند.

 حاتمیان، گفت: 90 درصد نمونه های برتر کشاورزی استان را آقایان و 10 درصد آن را خانم ها تشکیل می دهند، 51 درصد از نمونه ها دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس هستند که این مهم امر مبارک و مایه خرسندی و امیدواری است.

وی، ادامه داد: هرم سنی نمونه های برتر کشاورزی استان نشان می دهد که کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی پا به سن گذاشته و پیر شده اند لذا باید در این بخش از نیروهای جوان و فارغ التحصیلان تازه نفس و پر انرژی دانشگاهها استفاده نمائیم تا بتوانیم به طرف کشاورزی مدرن و مکانیزه پیش رویم.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان با تشکر از تمامی مدیران شهرستان علی الخصوص مدیران شهرستانهای مراغه، مرند و سراب، عنوان نمود: شهرستان مراغه با 12 نمونه برتر، شهرستان مرند با 11 نفر و شهرستان سراب با 10 نمونه برتر کشاورزی، به ترتیب رتبه های اول تا سوم کشوری را به خود اختصاص دادند.

 حاتمیان در بخش پایانی سخنان خود، گفت: طبق تفاهمنامه منعقده بین دفتر امور زنان و خانواده ریاست محترم جمهوری و دفتر امور زنان روستائی و عشایری سازمان جهادکشاورزی استان مقرر است تا سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در تولید محصولات سالم و گواهی شده، زنان روستائی و عشایری استان را حمایت و یاری کند.

وی گفت: خوشبختانه در شهرستانهای شبستر، ورزقان و سراب؛ 4 محصول سالم و گواهی شده به وزارت جهادکشاورزی ارسال شده است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید