Iranian Agriculture News Agency

انتخاب شهر تبریز به‌عنوان پایلوت کشوری طرح ملی زنجیره جامع تغذیه سالم در بستر محصولات دریایی

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) مجموعه رستوران‌ های زنجیره ای دریایی با هدف عرضه تخصصی غذاهای دریایی با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در تبریز افتتاح شد.

انتخاب شهر تبریز به‌عنوان پایلوت کشوری طرح ملی زنجیره جامع تغذیه سالم در بستر محصولات دریایی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در حاشیه مراسم افتتاح مجموعه رستورانهای زنجیره ای دریایی گفت: اتحادیه سراسری تعاونی‌ های صیادی ایران به منظور بالا بردن مصرف سرانه ماهی، تعیین زنجیره سلامت غذایی و حذف واسطه‌های فروش ماهی، شهر تبریز به ‌عنوان پایلوت کشوری «طرح ملی زنجیره جامع تغذیه سالم در بستر محصولات دریایی» انتخاب نموده است. بر همین اساس، افتتاح سلسله رستوران‌های زنجیره ای دریایی و مراکز عرضه مستقیم محصولات دریایی در دستور کار نمایندگی این اتحادیه در استان قرار گرفته است.

قاسم جعفروند با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در استان آذربایجان‌شرقی خیلی کم است، افزود: امیدواریم با افتتاح چنین رستوران‌هایی که با همکاری نمایندگی اتحادیه سراسری صیادی ایران در آذربایجان‌شرقی انجام‌گرفته مصرف ماهی در استان‌مان را بالا ببریم.

رئیس دانشکده علوم بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این مراسم اظهار داشت: بسیاری از بیماری‌ها ریشه در دوران جنینی دارند و زنانی که در دوران بارداری از ماهی استفاده می‌کنند فرزندان‌شان به بیماری‌های کمتری دچار می‌شوند.

 علیرضا استاد رحیمی، افزود: با ترویج تغذیه سالم و مصرف ماهی در جامعه می‌توان تاحدزیادی مانع بسیاری از امراض از جمله سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صیادی ایران در استان آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه متخصصان کشوری و استانی بر اجرا و تکمیل این طرح نظارت دارند، گفت: علاوه بر فعالیت رستوران‌های زنجیره ای دریایی در تبریز، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا در راستای افزایش سلامتی و بهره‌گیری از نعمت‌های بی‌کران در عرصه شیلات و آبزیان، شهر تبریز را به‌عنوان مرکز بین‌المللی خاویار تراپی مطرح کنیم.

مختار خوش‌پیمان از اتاق بازرگانی، سازمان جهاد کشاورزی، شیلات، بهداشت و درمان و همچنین اداره کل دامپزشکی استان که همکاری صمیمانه‌ای در اجرای این طرح داشتند تشکر کرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران نیز در این مراسم با ابلاغ پیام رئیس سازمان شیلات کشور گفت: این اتفاق بزرگ که در استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز برای اولین بار به این گستردگی در حال انجام است جای تقدیر و تشکر دارد و امید است که این روند در سایر استان‌ها نیز گسترش پیدا کند.

وی افزود: در بحث فرهنگ‌سازی مصرف ماهی همه ما باید از خانه و خانواده خود شروع کرده و کمک کنیم؛ همانند این کار خوبی که امروز در رستوران‌های دریایی صورت می‌گیرد.

وی در توضیح واژه بلوگا تصریح کرد: این اسم کاملا شیلاتی و دریایی است بلوگا به معنای بزرگ است و البته به‌معنای نهنگ بزرگ و نهنگ سفید نیز به‌کار می‌رود اما این واژه بیشتر در بحث خاویار کاربرد دارد به‌گونه‌ای‌که باکیفیت‌ترین نوع خاویار را شامل می‌شود و امیدواریم عنوان بلوگا که از شهر خوب و مهمان‌پذیر تبریز شروع شده است در کل کشور و حتی خارج از مرزها توسعه پیدا کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید