Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد:

دستیابی به رکورد تولید سالانه 2.5 میلیون تن گوشت مرغ در کشور

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این که رکورد تولید سالانه 2.5 میلیون تن گوشت مرغ در کشور زده شده است، گفت: ایران رتبه نهم تولید گوشت مرغ در دنیا را دارد.

دستیابی به رکورد تولید سالانه 2.5 میلیون تن گوشت مرغ در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علیرضا رفیعی پور در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی که با حضور مهندس اکبر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شده بود با بیان اینکه رکورد تولید سالانه 2.5 میلیون تن گوشت مرغ در کشور زده شد و رتبه ۹ دنیا را در تولید مرغ داریم گفت: طی دو سال اخیر، سازمان دامپزشکی طرح‌های ملی متعددی را جهت کمک به مدیریت بهداشتی به بخش تولید و بازار ارائه داده‌است.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ میلیون مرغ در سال در کشتارگاه‌های کشور کشتار می‌شوند و ۵۰۰ هزار تن تولید مازاد داریم ادامه داد: در ۴۰ سال اول انقلاب اسلامی، همه دولت‌ها تلاش کردند و به مرحله‌ای رسیدیم که زیرساخت‌های خوبی در صنعت طیور و دام انجام شده و باید در گام دوم انقلاب اسلامی به دنبال نتیجه آن باشیم.

رفیعی پور با بیان اینکه اگر در کشور ما بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کنترل نمی‌شد می‌توانست مانند کرونا خطرساز باشد ادامه داد: با وجود تحریم های همه جانبه خوشبختانه در حوزه رونق تولید نسبت به سالهای گذشته موفق تر عمل کرده ایم و بسیاری از چالش ها برطرف شده است.

وی با بیان اینکه تمرکزگرایی موجب ضرر و زیان عدیده به مجموعه دامپزشکی کشور شده بود، افزود: ما این موضوع را جدی گرفته و اقدام به تفویض اختیار بخشی از ماموریت های مرکز به استان ها کردیم که از این بابت نتایج بسیار درخشان و خوبی گرفته ایم.

وی اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور تنها به عنوان ناظر بر مراکز استان ها عمل می کند و بسیاری از کارها در خود استان ها انجام می گیرد که بر اثر همین اقدامات خدمات دهی به متقاضیان سرعت گرفته است، چون دیگر نیازی به مراجعه مردم برای تعدادی از  مجوزها به تهران نیست.

 رفیعی پور همکاری بین بخشی را از رویکردهای مهم دامپزشکی کشور بیان و اضافه کرد: در این راستا رابطه این سازمان با وزارت جهاد کشاوری برخلاف سالهای گذشته بهتر و منسجم تر شده است که نمونه این تعامل و همکاری را در زمینه های مختلف از جمله موضوع  آنفلوآنزای پرندگان، از بین رفتن  پرندگان در میانکاله و همچنین زلزله و سیل های اخیر در کشور به عینه مشاهده کردیم.

وی، اصلاح، ارتقا و حذف دستورالعمل های دست و پاگیر را از دیگر رویکردهای دامپزشکی کشور برشمرد و ادامه داد: باید توجه داشت که این دستورالعملها دست نوشته های انسانی است و شرایط زمانی و مکانی ایجاب می کند با مرور زمان تغییر یافته و به روز رسانی شوند، اینکه تعدادی از قوانین و مقررات مربوط به ۲۰ سال قبل را امروز اجرایی کنیم محلی از اعراب ندارد و باید تصحیح و اصلاح شوند.

 رفیعی پور اضافه کرد: با توجه به توسعه روزافزون بخش کشاورزی حتی امروز قوانین و دستورالعمل های ۵ سال قبل نیز نیاز به تغییر و به روز رسانی دارند که در این بخش نیز دامپزشکی با حساسیت ویژه ای ورود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تراکم صنایع مربوط به کشاورزی از جمله چالش های مهم این بخش است، بر رعایت آمایش سرزمینی در ایجاد و راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی مربوطه در اقصی نقاط کشور و استان های مختلف تاکید کرد.

 رفیعی پور با اشاره به خدمات سوبسیددار دامپزشکی کشور به بهره وران، گفت: این سازمان سالانه در تامین و توزیع نهاده ها، خوراک دام، مکمل های مختلف به تولیدکنندگان وارد عمل می شود اما متاسفانه با تمام این خدمات همچنان نارضایتی ها وجود دارد.

وی، موازی کاری و تضارب در بین تشکل های مردمی در بخش کشاورزی را از جمله عوامل نارضایتی تولیدکنندگان بیان کرد و ادامه داد: متاسفانه برخی سهم خواهی ها در این تشکل ها وجود دارد که با تمام تلاش های وزارت جهاد کشاورزی موجب نارضایتی ها می شود، این در حالی است که این وزارت ۹۵ درصد مطالبات ذی نفعان را اجابت می کند.

 رفیعی پور برگزاری جلسات مستمر با تشکل های مردمی و تعاونی های فعال در حوزه کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و افزود: وزارتخانه در این حوزه با جدیت وارد شده است و جلسات هفتگی و ماهانه به صورت مرتب برگزار می شود که همین نشست ها باید در استان ها نیز برپا شود.

به گفته وی تولیدات آبزیان در طی ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی ۴۰ برابر شده است که این نشان دهنده عزم جدی مسئولان بخش کشاورزی برای توسعه این بخش است.

 رفیعی پور مجموعه تولیدات دامی کشور در بخش گوشت قرمز، گوشت سفید، آبزیان، تخم مرغ و عسل را بیش از ۱۵ میلیون تن اعلام کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید