Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد:

ارتقای ارزش افزوده بخش کشاورزی با افزایش عملکرد در واحد سطح

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: باید سطح زیرکشت محصولات کشاورزی را در راستای افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی، کاهش و عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم.

ارتقای ارزش افزوده بخش کشاورزی با افزایش عملکرد در واحد سطح

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در دومین جلسه مشترک گروه کاری آب و کشاورزی استان آذربایجان شرقی در اتاق جلسه سازمان ضمن بیان این مطلب افزود: بایستی سطح زیرکشت محصولات کشاورزی را کاهش و عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم، در این حالت ارزش محصولات گلخانه ای و تولید 10 برابری در محیط های بسته و کنترل شده معنا و مفهوم پیدا می کند.

وی با اشاره به ارزش افزوده و ارزش تولیدات کشاورزی بخش کشاورزی استان، ادامه داد: از سال 1399 باید اقدامات موثر و مطلوبی انجام شود تا بتوانیم ارزش افزوده محصولات کشاورزی را افزایش دهیم، برای تحقق این مهم بایستی جلسات کارشناسی مستمر برگزار و عوامل تاثیرگذار بر این امر احصاء و مورد بحث و بررسی قرار گیرند. 

 فتحی، افزود: پس از تشکیل دولت تدبیر و امید، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به بحث میزان و آمار تولیدات کشاورزی ورود و پس از دو سال کار کارشناسی اعلام کرد که در سال 92 میزان تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور 85 میلیون تن بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به تعدیل و اصلاح آمار تولیدات کشاورزی (105 میلیون تن) اعلامی از طرف دولت قبلی توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به 85 میلیون تن در سال 92، اظهار نمود: در سال 92 مبنای آمار محصولات کشاورزی به تفکیک تولیدات اعم از گندم، جو، محصولات گلخانه ای، شیر، گوشت قرمز و گوشت سفید، 85 میلیون تن اعلام و تعدیل آمار شد.

وی گفت: باید این تعدیل و اصلاح آمار با اطلاعات مرکز آمار ایران نیز همخوانی و یکسان سازی شود.

 فتحی، عنوان کرد: با محاسبه کل تولیدات کشاورزی به تفکیک همه زیربخش ها اعم از زراعت، باغبانی و دام و ضرب آن در قیمت محصولات، ارزش تولیدات کشاورزی به دست می آید اگر ارزش مصارف واسطه ای از قبیل سموم گیاهی ، سوخت ، بذر ، کودهای شیمیایی ، علوفه و.... از این رقم کسر گردد ارزش افزوده بخش کشاورزی بدست می آید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: طبق شاخص های اقتصادی از قبیل شاخص مزیت نسبی ، استان آذربایجان شرقی در ایجاد ارزش افزوده بخش کشاورزی دارای مزیت بوده و در طی سالهای اخیر سهم مصارف واسطه ای از 42 درصد به 38 درصد تقلیل یافته است و بدین ترتیب سهم ارزش افزوده از ستانده کشاورزی افزایش یافته است.

مهندس فتحی تاکید کرد: باید سطح زیرکشت محصولات کشاورزی را کاهش و عملکرد در واحد سطح را با روشها و فناوری های نوین افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: تهیه، تدوین و ارائه گزارشی کامل و جامع از واقعیت های کشاورزی استان در مشارکت با سازمان برنامه و بودجه استان یک ضرورت و الزامی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود، گفت: با ارائه گزارش جامع از بخش کشاورزی آذربایجان شرقی، نقاط ضعف و قوت بخش احصاء و راهکارهای عملی برای برون رفت از چالش های موجود بررسی و ساز و کارهای درست و مفید برای حمایت از کشاورزان و بهره برداران مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید