Iranian Agriculture News Agency

صادرکننده نمونه ملی در گفت‌وگو با ایانا

صادرات محصولات کشاورزی به پنج کشور منطقه

ولی نظرزاده، صادرکننده نمونه کشوری محصولات کشاورزی (باغی) که محصولات خود را به کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و اوکراین صادر می‌کند، می‌گوید: از عمده مشکلاتی که پیش‌روی بخش صادرات می‌بینم می‌توانم به قوانین سخت گمرکی در امر صادرات و واردات و تغیر معیارها و قوانین مربوطه در سال‌های متمادی و حضور دلالان کارچاق‌کن و نوسانات قیمت دلار و عدم توازن قیمت دلار با بازار فعلی و ارز نیمایی و ریسک بازگشت سرمایه با توجه به تحریم‌های موجود اشاره کنم.

صادرات محصولات کشاورزی به پنج کشور منطقه

ایانا- صفر فرضی: ولی نظرزاده از شهرستان اهر آذربایجان شرقی صادر کننده نمونه محصولات کشاورزی (باغی) است که در مراسمی در سالن اجلاس سران با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور و عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در بخش توسعه بازرگانی به عنوان صادر کننده برتر کشوری بخش کشاورزی از آذربایجان شرقی تجلیل شد. به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  ولی نظرزاده در اسفند 1344 در خانوده ای مذهبی و متدین در روستای دایلار از توابع شهرستان اهر که به کار کشاورزی و باغداری مشغول بودند به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی  را در همان روستا به پایان رسانده و با حمایت خانواده  برای ادامه تحصیلات به شهرستان اهر آمد و در آنجا تحصیلات تکمیلی را تا دیپلم به پایان رساند. نظرزاده در گفت‌وگو با ایانا از چگونگی ورود خود به این عرصه می‌گوید:

چگونه وارد عرصه صادرات محصولات کشاورزی شدید؟

پس از پایان تحصیلات تا سطح دیپلم، به‌علت فوت پدرم با حمایت برادران بزرگش خیلی زود وارد دنیای کسب و کار شدم و در ابتدا با توجه به نیاز منطقه و مشاهده وضعیت اقتصادی منطقه برای تهیه لوازم و مواد اولیه فرش‌بافی که عمده زنان دیار آذربایجان اشتغال دارند، فعالیت خود را شروع کرده که دیری نپائید که با توجه به عدم علاقه به این کار و با وجود شغل باغداری و رونق محصولات کشاورزی به فکر راهی جدید برای خدمت به کشاورزان و باغداران و گسترش رونق اقتصادی کشاورزان منطقه افتادم و با راهنمایی و همفکری برادرانم وارد بازار میوه شده و در این زمینه فعالیت کردم که در سال 1382 با گسترش ارتباطات اقتصادی خود در بازار میوه داخل کشور و بازارچه‌های مرزی و کسب اعتبار، تبدیل به تاجری بزرگ در امر خرید و فروش میوه شده و با اخذ  کارت بازرگانی در زمینه صادرات محصولات باغی منطقه از طریق بازارچه‌های مرزی مبادرت کردم. سپس در سال 1382 اقدام به تأسیس شرکت غزال ارسباران با اهداف صادرات میوه  که حاصل دسترنج باغداران منطقه بود و نیاز به حمایت و بازاررسانی داشت، کردم  و بعد از تأسیس شرکت غزال ارسباران و ثبت علامت شرکت و امتیازات مربوطه فعالیت خود را به‌صورت حرفه‌ای و رسمی در زمینه صادرات میوه به کشورهای همسایه شروع کردم و در این راستا با همکاری برادران و به‌عنوان مدیرعامل شرکت غزال ارسباران توانستم به‌عنوان یک فعال اقتصادی از سال 1382 تا 1395 عنوان صادر کننده نمونه استانی را کسب کنم. در حال حاضر عضو فعال اتاق بازرگانی ایران ، اتاق بازرگانی تبریز ، عضو انجمن ارگانیک ایران و همچنین عضو اتاق بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان و روسیه هستم و با ادامه تحصیلات دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی شده‌ام. هم اکنون با تأسیس شرکت غزال ارسباران و تکمیل و اخذ پروانه بهره‌برداری در شهرک صنعتی اهر مبادرت به احداث یک واحد سردخانه دو مداره 10 هزار تنی و یک واحد تولید میوه خشک و چیپس میوه و همچنین یک واحد تولید سبد پلاستیکی میوه و سالن سورتینگ و بسته‌بندی کرده و در رونق اقتصاد کشاورزی این منطقه نقش مهمی را ایفا کرده ام و در حال حاضر در این مجموعه‌ها 36 نفر به‌صورت مستقیم و دائمی و 500 نفر به‌صورت نیمه مستقیم و 4000 نفر به‌صورت غیر مستقیم مشغول فعالیت هستند.

محور فعالیت‌های شما در بخش کشاورزی چیست؟

 16 سال تلاش موفق در فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی از سوابق شغلی بنده بود که با تأسیس شرکت غزال ارسبارن در سال 1382 ، فعالیت خود را در منطقه ارسباران و شهر سیب (اهر) شروع کردم که باید بگویم این شرکت حمایت از تولید ملی، رهایی از اقتصاد تک محصولی، رضایت مشتری و مشتری‌مداری  و دستیابی به بازارهای جهانی را مولفه اصلی حضور خود در عرصه صادرات قرار داده و در این سال‌ها موفق به صادرات محصولات کشاورزی همچون سیب، پرتقال، کیوی، خیار و سبزیجات تازه به کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و اکراین شده‌ام. شرکت بنده پس از توسعه وگسترش در سال‌های اخیر علاوه بر محصولات کشاورزی تولیدات پتروشیمی را به لیست صادرات خود افزوده است و در این دو مورد توانسته‌ام بازارهای ثابتی را در کشورهای خارجی به دست بیاورم. در سال 90 با احساس وظیفه‌ای که به کشور داشتم با سرمایه شخصی و یاری و مساعدت مسئولین استانی و سایر اعضای شرکت اقدام به احداث مجتمع صنعتی در شهرک صنعتی اهر کردم که این مجتمع شامل سه قسمت، سردخانه، سبدسازی و میوه خشک کنی است. سردخانه دو مداره 10000 تنی و اتمسفری 2000 تنی غزال ارسباران بزرگترین مجتمع در منطقه است. مدیریت شرکت با احداث این مجتمع موفق شده علاوه بر فعالیت در عرصه صادرات در زمینه کارآفرینی نیز حضوری چشمگیر داشته باشد. در این مجموعه حدوداً 1000 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در حال حاضر مشغول به کار هستند.

معیار انتخاب شما به ‌عنوان نمونه کشوری براساس معیارهای سازمان تحقیقات چه بوده است؟

از معیارهای  انتخاب بنده به عنوان  مدیر نمونه بارزگانی در بحث صادر کننده نمونه باغی می‌توان به چند مورد اشاره کرد؛ حمایت از تولیدات بخش داخلی با توجه به بازاررسانی محصولات باغی کشور و همچنین ارز آوری این محصولات  در توسعه و افزایش رونق اقتصادی کشور و کمک به رهایی از تک‌محصولی کشور  و به‌صورت کلی با استفاده از تکنولوژی بروز دنیا در بسته بندی و سورتینگ میوه و سایر معیارها که می‌توان به افزایش بهره‌برداری از منابع کشاورزی و انسانی و ایجاد اشتغال، ارتقاء سطح صادرات محصولات کشاورزی، رهایی از اقتصاد تک محصولی، کسب رضایت مشتری، حفظ و افزایش سهم شرکت در بازارهای جهانی، حمایت از تولید ملی، صادرکننده نمونه سال‌های 90 و 91 در سطح کشور، صادرکننده شایسته تقدیر سال 92  در سطح کشور، صادرکننده نمونه به صورت متوالی از سال 83 الی97 در سطح استان آذربایجان شرقی، واحد نمونه کارآفرین برتر در سالهای 94 و95 در سطح استان و انتخاب به‌عنوان واحد کارآفرین برتر شهرستانی از سال 93 الی 97 و همچنین موارد دیگری همچون اخذ گواهی‌های مختلف ایزوSO10002:2004، ISO14001:2004، ISO18001:2007، ISO22000:2005، ISO10004:2012  و ISO9001:2008 و در نهایت تلاش و پشتکارم در این عرصه بوده که باعث شده به‌عنوان مدیر نمونه بازرگانی صادر کننده نمونه کشوری محصولات باغی انتخاب شوم.

چرایی و چگونگی دستیابی به موفقیت و در نهایت برگزیده شدن شما به‌عنوان نمونه ملی چه بوده است؟

بهره‌مندی درست از حمایت‌های دولتی یکی از رموز کار بنده بوده است. معتقدم که یک کارآفرین باید پشتکار داشته باشد و خدمت به خلق را سرلوحه کار خود قرار دهد، مثبت‌اندیش باشد و از خطای زیردستان خود بگذرد. شکست‌ها را نتیجه بداند و مسئولیت کارها و خطاها را برعهده بگیرد و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکند. یک کار آفرین از کاه کوه نمی‌‌سازد و مشکلات را خرد می‌کند و در حل آنها می‌کوشد، قدرت ریسک‌پذیری کارآفرین بالاست و در تمامی این‌ها هدف‌گذاری صحیح و پشتکار لازم است و فرد کارآفرین مغرور و قدرت‌طلب نیست بلکه متواضع است و روابط را خوب درک می‌کند و می‌داند همیشه باید فروتن باشد. 

به ‌عنوان صادر کننده پیش‌رو در این راه با چه مشکلاتی‌ روبرو هستید؟

از عمده مشکلاتی که پیش‌روی بخش صادرات می‌بینم می‌توانم به قوانین سخت گمرکی در امر صادرات و واردات و تغیر معیارها و قوانین مربوطه در سال‌های متمادی و حضور دلالان کارچاق‌کن و نوسانات قیمت دلار و عدم توازن قیمت دلار با بازار فعلی و ارز نیمایی و ریسک بازگشت سرمایه با توجه به تحریم‌های موجود اشاره کنم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید