Iranian Agriculture News Agency

خسارت بیش از 180 میلیاردی به زیربخش کشاورزی مناطق زلزله‌زده میانه و سراب

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی به لحاظ اقلیمی، جغرافیایی و وجود مراکز علمی و تحقیقاتی، از ظرفیت ویژه ای برای توسعه بخش کشاورزی استان برخوردار است.

خسارت بیش از 180 میلیاردی به زیربخش کشاورزی مناطق زلزله‌زده میانه و سراب

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، فیروز باقرزاده در کارگروه اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی استان که در اتاق جلسه سازمان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: هدف از تشکیل جلسات کارگروه اقتصادمقاومتی که در آن دستگاههای اجرایی استان اعم از سازمان آب منطقه ای، سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری، اداره کل محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان حضور دارند، ایجاد تعامل بیشتر، منطقی و سازنده هرچه تمام تر بین این دستگاهها می باشد تا سرمایه گذار بخش کشاورزی در مراجعه به هر یک از این دستگاهها با واکنش های ضد و نقیض مواجه نشده و سردرگم نگردد و در واقع تسهیل امور شود.

وی ضمن تقدیر و تشکر از تمامی افراد و دستگاههایی که تلاش می کنند تا بخش کشاورزی استان سهم خود را از منابع دولتی و ملی دریافت کرده و در راستای توسعه کشاورزی استان گام بردارد، ادامه داد: بانک کشاورزی به عنوان بانک تخصصی در این حوزه از عملکرد خوبی برخوردار است و ان شاء الله این روند ادامه خواهد داشت، سرمایه گذاران دارای تجربه اقتصادی و بازرگانی وارد بخش کشاورزی می شوند که می بایستی از این فرصت و ظرفیت استفاده گردد و با حمایتمنطقی و تسهیل امورات مربوطه بر مزیت های اقتصادی بخش کشاورزی افزوده گردد که خوشبختانه این نوید امیدوارکننده ای است.

باقرزاده اظهار کرد: همه ما موظف به اجرای وظایف قانونی، دستورالعملها، قانون پنجساله ششم، قانون بودجه، قوانین بالا دستی و پایین دستی هستیم و وقتی این قوانین و مقررات ابلاغ شد باید اجرا شود، و اجرای قوانین در بین دستگاه ها با هماهنگی و تعامل منجر به رضایت مندی ارباب رجوع و جذب سرمایه و در نهایت توسعه پایدار را به دنبال خواهد داشت.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص مناطق زلزله زده شهرستانهای میانه و سراب، گفت: پس از جمع بندی گزارشات واصله، میزان خسارات وارده به زیربخش کشاورزی اعم از امور دام و اماکن دامی بیش از 180 میلیارد تومان برآورد شد.

وی عنوان کرد: برای بیش از 2000 واحد دامی، مبلغ پنج میلیون تومان وام بلاعوض و پانزده میلیون تومان تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شده است.

باقرزاده با اشاره به اینکه طبق تفاهمنامه موجود بین سازمان جهادکشاورزی و بنیاد مسکن استان، تشکیل پرونده، شناسایی دامدار و برآورد خسارت برعهده سازمان جهادکشاورزی بوده و ساخت و ساز اماکن دامی مانند اماکن مسکونی بر عهده بنیاد مسکن می باشد، گفت: پس از وقوع زلزله در شهرستانهای میانه و سراب، در هریک از این شهرستانها تعداد 1000 پرونده جمعاً 2000 پرونده خسارت دیدگان توسط مدیریتهای شهرستان و سازمان نظام مهندسی تشکیل و تحویل بنیاد مسکن شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: توسعه گلخانه ها از اولویت های سازمان جهادکشاورزی و مدیریت ارشد استان است و تا الآن اقدامات مطلوبی در این زمینه انجام شده است و با توجه به پتانسیل و ظرفیت های بالقوه استان و بحران حوضه دریاچه ارومیه و اهداف تعیین شده اقتصاد مقاومتی، کشت گیاهان دارویی، گل محمدی، زعفران و توسعه مجتمع های گلخانه ای به دلیل صرفه جویی در مصرف آب و بالا بودن بهره وری از برنامه های اولویت‌دار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: بخش کشاورزی موتور محرکه اقتصاد کشور است، اگر این بخش تحرک و پتانسیل خود را از دست داده و راکد باشد، کشور با معضلات عدیده ای در بخش اقتصاد، تامین امنیت غذایی و معیشتی مواجه خواهد شد.

باقرزاده در بخش پایانی سخنان خود گفت: ارتقاء مکانیزاسیون در بخش های دام و طیور، آبزیان، گلخانه‌ها به‌خصوص گلخانه های کوچک مقیاس، موجب افزایش بهره وری و ارتقاء راندمان عملکرد در واحد سطح خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید