Iranian Agriculture News Agency

صعود گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به قله پیر داغی منطقه ورزقان

رئیس اداره رفاه و تربیت بدنی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از صعود گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به قله پیرداغی منطقه ورزقان خبر داد.

صعود گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به قله پیر داغی منطقه ورزقان

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، وحید ستود با اعلام این مطلب گفت: گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به مناسبت گرامیداشت ولادت با سعادت پیام رسان نهضت کربلاحضرت زینب کبری(س) قله پیرداغی را از مسیر شهرستان ورزقان روستای افشرد در هوای سرد و برفی  با موفقیت صعود کردند.

وی افزود: در این صعود آقایان 1-حسین فاتحی2- سید محمود موسوی3-جعفرطراح تبریزی4- احد آذری5- اسلام آبروشن6- خلیل بهمنی فر، 7- احمدمحسنی 8- قادر آذربهرام 9- فرزاد مقیمی 10- یوسف اسکندرجعفرزاده  11- محمدباقر امیرسلیمانی 12- مددی 13- شهاب تبریزی 14-امیر علیزاده 15- زرشناس 16- رضا صدقی 17- احمد محسنی  18-  صمد جهانبخش از سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی شرکت کرده و موفق به صعود شدند.

شایان ذکر است با آغاز فصل گرما مردمان روستای افشرد و روستاهای اطراف آن در نزدیکی شهرستان ورزقان، مراسم آئینی زیارتی را در دهه اول فصل تابستان بر بالای کوه "پیرداغی" برگزار می کنند. آنها یک روز قبل از روز تعیین شده توسط بزرگان روستا، برای زیارت  به همراه تمامی اعضای خانواده خود در دامنه کوه چادر می زنند و شب را در آنجا سپری می کنند. پس از طلوع آفتاب، زن، مرد، پیر و جوان و خردسال به سمت قله کوه در ارتفاع ۲۰۰۰ متری حرکت می کنند. آنها پس از طی مسیر دشوار، دور تا دور مزار پیر در اتاق کوچک آن جمع شده فاتحه خوانده و شمع روشن می کنند. عده ای نیز با پخش شیرینی نذر خود را ادا می کنند. چوپانان روستا برای سلامتی و پربرکت بودن گوسفندان خود، گله را دور مزار پیر می گردانند. مردم پس از زیارت به چادرهای خود بازگشته و گوسفندی را قربانی می کنند. به عقیده آنها این مراسم همه اهالی روستا و حتی روستائیانی که به شهرها مهاجرت کرده اند را در این دو روز دورهم جمع کرده و همدیگر را می بینند. روستای افشرد در ۶۰ کیلومتری شمال تبریز در مسیر ورزقان قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید